نمایش نوار ابزار

شهيد فضيلت رايت بيداري و شجاعت

شنبه ۲۴ میزان ۱۳۸۹

  شهید سید میرزاشاه فضیلت در سال 1318 خورشیدی در قریه نه برجه ولسوالی خواجه عمری ولایت غزنی متولد گردید، دوران طفولیت را در آنجا گذرانید و دوره تحصیلات  ابتدائیه و ثانوی خویش را در لیسه امانی (نجات سابق)  سپری نمود. بعد از فراغت صنف دوازدهم در سال 1340 شامل دانشکده  ادبیات دانشگاه کابل گردیده  و از رشته ادبیات دری فارغ گردید.

شهید فضیلت پس از فراغت  دانشکده  ادبیات بحیث معلم ادبیات زبان دری در لیسه امانی شامل وظیفه گردیده و چند سالی را در آنجا ایفای وظیفه می نمود.  از آنجایی که شهید فضیلت تعهدمندی و احساس مسئولیت در برابر دین ومکتب حیات‌بخش اسلام  داشت، دروس منطق و فلسفه را نزد آیت الله العظمی شیخ محمد امین افشار وحجت الاسلام  شیخ محمد اسماعیل مبلغ که از جمله شخصیت های مطرح علمی و فرهنگی وسیاسی کشور بود  آموخت  و همچنان مسایل فقهی را نزدآیت الله العظمی واعظ وعلامه ناصرفراگرفت.

پس از کودتای 7 ثور 1357  و بقدرت رسیدن کمونیست ها وی به جرم تبلیغ از  ارزشهای دینی در میان طیف جوان وتحصیل کرده  در  شب هفتم ماه دلو 1357 توسط پولیس مخفی ( اگسا )  از منزل شخصی‌اش  دستگیر و راهی زندان می شود، طبق اطلاع بعدی وی پس از مدت کوتاهی در پولیگون پلچرخی شهید گردید.

پس از به قدرت رسیدن کودتاچیان هفت ثور،  دستگیری و زندانی نمودن علماء و اندیشمندان مسلمان در کشور روز افزون گردید و به زودترین فرصت در جامعه ما فاجعه ای  را به بار آوردند که دامنه آن تا کنون از جامعه ما برچیده نشده است در این قسمت جا دارد که از فریاد گران جاویدان کشور، از جمله آیات عظام: سیدمحمدسرور واعظ، شیخ محمد امین افشار، سید احمد عالم  و ساير شخصيت هاي علمي چون:  ناصر، مصباح، شعاع، بنيش، نهضت، مجددي و…  نام برد که هرکدام مصدرخدمات دینی و اجمتاعی فراوانی بودند.

لذا بمناسبت بیست وهشتمین سالگرد شهادت شهید فضیلت  قبل از ظهر جمعه 12 / 11 / 1386 محفلی از سوی خانواده‌اش در دفتر بنیاد فرهنگی و تبلیغی پیامبر اعظم(ص) واقع در کارته سخی برگزار گردید؛ در این محفل که شخصیت های علمی، سیاسی، متنفذین و دوستان شهید فضیلت حضور داشتند، آیت الله سید محمد جواد مجاهد از علماي جید کشور، حجت الاسلام حاج سید محمدهادی«هادی» رئیس بنیاد فرهنگی وتبلیغی پیامبر اعظم(ص) و حجت الاسلام فاطمی سخنرانی نمودند و هر کدام به طور جداگانه در مورد شخصیت وخدمات دینی وفرهنگی شهید فضیلت سخن گفتند. قابل یاد آوری اینکه؛ محمد ابراهیم قاسمی نماینده مردم کابل در پارلمان ومحترم سید جعفر عادلی«حسینی» رئیس نشرات شهرداری کابل نیز در بزرگداشت دانشمند فرزانه کشور شهید فضیلت حضور داشتند. اینک  بمناسبت بیست و هشتمین سالگرد شهادت رایت مبارزه و بیداری، استاد فضیلت به چکیده ای از ویژگی های اخلاقی و تفکرات پر افتخار آن شهید بزگوار  اشاره می شود.

   شهید فضیلت انسان بود که به ساده زیستی اهمیت فوق العاده می داد و می کوشید در زندگی‌اش از کمترین امکانات بهره گیرد و با تجمل گرایی مبارزه می نمود. اما داستان بزگواری وخضوع و خشوع وی چیزی نبود که از دید کسی مخفی بماند، او نه تنها در محیط با دوستان وبستگان، بلکه درهمه جا و در برخورد با همه کس این خلق و خوی اسلامی را از خود بروز می داد وهیچگاه از موضع تکبر وبزرگی با مردم برخورد نمی کرد. او شیفته وشیدای عالمان دینی بود و اکثراً به دیدار علماء بزگوار می رفت و از محضر آنان کسب فیض می نمود و آخرالامر به عنوان مبلغ دینی و ترویج امر به معروف ونهی از منکر راهی زندان گردیده و جام شهادت را نوشید.

شهید فضیلت یکی از مبلغان و سخنگویان پر مسئولیت اجتماع خویش بود که در برابر مظالم و مفاسد اجتماعی لحظه هم سکوت نکرد و در راستای نزدیک ساختن روشنفکران با مجامع دینی و اسلامی و دعوت  آنها در محافل ومجالس دینی در هر زمان شرایط سخت و  دشوار تلاش می نمود. 

  شهید سید میرزا شاه  فضیلت از جمله مردان آزاده و انقلابی بود که بیشتر  عمر شریفش  را در راه مبارزه خط اصیل اسلام سپری نمود. وی در اوایل جوانی به منبر و حسینیه ها ( جای که کانون ترویج و تبلیغ آئین انسان ساز اسلام محسوب می گردد ) روآورد و در زندگی خود سخت به مراکز دینی  و منبر علاقه داشت و از برکت بزرگان دینی به خصوص سید الشهدا و از فیض مراسم محرم و مناسبت های دینی واسلامی  در میان سخنوران  جایگاه خوبی بدست آورد و با اراده و ایمان به پروردگار عالمیان  جهت ترویج و تبلیغ مسائل اسلامی و اجتماعی سعی وتلاش پیگیری نمود. شهید فضیلت  مرد سکوت و خاموش نبود،  او سراسر زندگی‌اش را وقف مبارزه علیه مظالم اجتماعی نمود و همیشه روابط نیک با طیف های وسیع از مردم تحول طلب و روشنفکر سالم و متعهد جامعه خویش داشت.              

شهید فضیلت با موضع گیری اسلامی و انقلابی خود توانست که به زودترین فرصت در حلقه های روشنفکری و محصلین دانشگاه  کابل نفوذ و مسایل اسلامی و انقلابی و دردهای جامعه اسلامی  را بلندگو های مساجد وتکایا ها پخش  منعکس می ساخت.

آدمی بود که از درد سخن ها می گفت

آدمی بود که از فقر حکایت ها داشت …

از آنجایي که منبع فکری شهید فضیلت مکتب نجات بخش اسلام و قیام آزادی خواهی عاشورا بود و راه پیامبران الهی  و ائمه اطهار (ع) را با هیچگونه تزلزل و تغییری تعقیب می نمود و لذا پس از کودتای هفت ثور  تبلیغ و ارشادات  وی  در تضاد فکری مارکسیزم قرار داشت و  تبلیغ متداوم و انقلابی شهید فضیلت به مزاج رژیم وقت خوش نخورد و چندین بار وی را زندانی نموده  و آنها می خواستند  هر گونه فکر اسلامی و انقلابی را در گلوی مسلمانان با ایمان خفه نماید بنابراین به دستگیری و زندانی علمای دینی شیعه و سنی از جمله شهید فضیلت نموده و  بدین منظور می خواستند تا فریاد آزادی خواهی را در گلوی مردم مسلمان افغانستان خفه نمایند.

آری این قصه ای مردی است که با یاد خدا هجرت کرد و سرانجام به خالق پیوست

روحش شاد ویادش گرامی باد.

نويسنده:

سيدجعفرعادلي«حسيني»

منبع:

پامیر نشریه  شهر کابل – شماره 261 چهار شنبه 17 دلو 1386

مطالب مشابه