نمایش نوار ابزار

صف بندی ها در دور دوم انتخابات، مجادله و یا معامله؟

پنجشنبه ۲۶ سرطان ۱۳۹۳

 کشور افغانستان تا هم اکنون با مشکلات فساد مالی و اداری در مجموعه حاکمیت و سران قدرتمند این کشور و نیز تهدید امنیت از سوی مخالفان مسلح روبرو هستند.

در انتخابات سال جاری همانند دور دوم انتخابات  که پنج سال قبل برگزار گردیده بود از سوی  تیم  داکتر عبدالله به تیم مخالفش آقای حامد کرزی به تقلب عنوان شده بود و عبدالله رقیب کرزی با اعتراض شدید به انجام انتخابات به مخالفت پرداخت و اما با پا در میانی خان منطقه یعنی  دولت مردان امریکا آقای داکتر عبدالله  از ادامه رقابت به دور دوم انتخاب ریاست جمهوری  انصراف داد، تا به قول او، وحدت ملی استوار بماند.

اکنون نیز همان ماجرای تقلب در انتخابات در دور دوم امسال تکرار شده و داکتر عبدالله که در دور اول انتخابات امسال، رای بیشتر از رقیبش آقای اشرف غنی احمدزی آورده بود، او بعنوان نفر اول و احمدزی بعنوان نفر دوم در دور اول قرار داشت، اما در دور دوم انتخابات، قبل از اعلان نتایج معلوم بود که  داکتر عبدالله به نامزد شکست خورده در اذهان مبدل شد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در ۲۴ جوزا برگزار شد.داکتر عبدالله چهار روز بعد از انجام انتخابات، اعلام کرد: «به دلیل این که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، به خواسته‌های تیم او پاسخ مناسبی ارائه نکرده است، این تیم تمام روابط خود را با کمیسیون انتخابات به حالت تعلیق در می‌آورد.»

پس از اعلام نتایح اولیه شمارش آرا که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات داکتر احمدزی را نفر اول خواند، داکتر عبدالله در فاصله ای کمتر از 24 ساعت در تالار خیمه لویه جرگه آخرین تیر را  طی سخنرانی مفصلی در تاریکی رها نمود.

سرفصل سخنان داکتر عبدالله در همایش تالار لویه جرگه که بارها برای اطمینان دادن به حاضرین و هوادارانش تکرار شد تا نگرانی حامیان اصلاحات و همگرایی از احتمال امتیازگیری و عقب نشینی عبدالله از حکومت را کمرنگ سازد.
او در این سخنرانی اش دفاع از تک تک رای های به صندوق ریخته شده را دفاع از ناموس خواند و از تمامی حضار، سران احزاب، فرماندهان جهادی و نمایندگان مردم مهلتی چند روزه و کوتاه خواست تا با تجمیع تدابیر، به بهترین تصمیم گیری برسد.
اما مخالفت مردم از اعطای مهلتی کوتاه به عبدالله در اعلام حکومت موازی، در حالی بود که وی بارها تصریح کرد عواقب این تصمیم و این زمان مطالبه شده را به تنهایی می پذیرد و هیچ یک از معاونان و تیم انتخاباتی و ستاد تبلیغاتی اصلاحات و همگرایی نباید مورد مواخذه، انتقاد یا سوء ظن قرار بگیرند.
خاطره تقلب اثبات شده انتخابات 2009 و عقب نشینی عبدالله که اتهامات گسترده ای از امتیاز گیری و دریافت پول و چوکی توسط وی را بسرعت و بشدت مطرح کرد در چهره برخی از حاضران جلسه آن روز محسوس بود. عبدالله آخرین تیر را در تاریکی رها کرد تا به انتظار تمامی عواقب و تبعات آن بنشیند.

در نتیجه میانجی‌گری جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان توافق کردند تا ۱۰۰ درصد آرای انتخابات ۲۴ جوزا باز شماری شود. هم‌چنین هردو نامزد توافق کرده‌اند تا پس از تفتیش آرا، حکومت وحدت ملی تشکیل دهند. پس از آن دو روز گفتگو های نفس گیر جان کیری، با حامد کرزی و دو نامزد ریاست جمهوری در یک کنفرانس مشترک خبری هردو نامزد روی تفتیش صد درصد آرا توافق کرده‌اند.

در این روزها همه جا صحبت از شکست بن بست انتخاباتی است. نامزدان با واسطه گری امریکا توانستند به توافق واحدی دست یابند و در بین مردم امیدواری به نتیجه ی این توافق با نظارت مستقیم سازمان ملل و نهادهای ملی و بین المللی بوجود آمده است.

با کمال تاسف در دوران مبارزات انتخاباتی دور دوم انتخابات سال  جاری، هوا داران هردو تیم، در نشست های مطبوعاتی و صفحات اجتماعی فیسبوک از هیچ گونه توهین و تحقیر و یا انتقادات طنز آمیز نسبت به همدیگر دریغ نورزیدند و از قبیل تعبیرات؛ کل مرجان، گوسفند خیل، پنچرمین، گوسفند چاق کو، چاق روده، قاق روده  و از این گونه حرف های توهین آمیز نسبت به همدیگر روا داشتند و حتی در تظاهرات مسالمت آمیز شان زنده باد و مرک باد را سر دادند.

و گاها شدید تر از این قبیل، پایین آوردن عکس رئیس جمهور کرزی، تعرضات لفظی و عیب جویی هایی که نمی توان  همه موارد آن را نام برد، البته درشبکه های اجتماعی به بهانه آزادی بیان، یک تهاجم منظم، اما خود سر و حشری علیه داکتر غنی به راه افتاده بود  که بیشتر آن، عیب جویی ظاهری و درشت گفتاری های کوچه بازاری که تخم نفاق و دشمنی را در میان مردم افغانستان کاشتند و تا حد این اختلافات در شبکه اجتماعی دامن زده شد بود که در حتی در جلسه شورای امنیت طرح شده که باید شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک ها بسته و با مخالفت رئیس جمهور در شورای وزیران ناشی از اعترضات نهادهای جامعه مدنی گردیده بود، علاوه بردشمنی و اختلافات میان اقشار مختلف جامعه، بسیاری از شهروندان افغانستان به این باور بودند که اگر مشکلات برخاسته از دور دوم انتخابات حل نگردد، کار و زندگی برای مردم عادی این کشور دشوار خواهد شد و مواد مورد ضرورت خانواده های شان را به سختی مهیا خواهند ساخت. و به باور آنان اگر راه حل برای این بن بست انتخاباتی جستجو نگردد، مشکلات برخاسته از آن کشور را به سوی بحران خواهد کشانید و جنگ های داخلی دوباره آغاز خواهد شد.

پس از شکست بن بست انتخاباتی توسط وزیر خارجه امریکا، ضمن اینکه امریکایی ها خواهان این هستند که یک نوع توزیع قدرت بین اقوام در افغانستان صورت بگیرد. ولی غربی ها و جامعه جهانی در شرایط کنونی ترجیح می دهند که اشرف غنی احمدزی سرقدرت بیاید و از همان روزهای نخستین مبارزات انتخاباتی به نظر میرسید که امریکایی ها  برای ریاست جمهوری افغانستان داکتر اشرف غنی احمدزی را ترجیح می دهند. و داکتر عبدالله را نیرویی می داند که اولا فارسی زبان و گرایش بیشتری به ایران دارد.

تیم اصلاحات پس از شکست بن بست انتخاباتی فعالانه در تلاش هستند که ریاست اجرایی که طرح داکتر اشرف غنی احمدزی بود عهده دار گردد،  چنانچه چندی قبل حاجی محمد محقق، معاون دوم داکترعبدالله گفت که بازنده انتخابات رئیس اجرایی خواهد بود که پس از دو سال با تعدیل قانون اساسی پست ریاست اجرایی دولت به صدارت تبدیل می شود.
در مورد تشکیل حکومت وحدت ملی ستاد های انتخاباتی دو نامزد نظریات مختلف دارند و اعضای ستاد اشرف غنی احمدزی این موضوع را که بازنده انتخابات رئیس اجرایی دولت خواهد بود رد می کند.

از سوی دیگر زمزمه های شنیده می شود که حکومت وحدت ملی و ریاست اجرایی دولت نوعی فرا افگنی از سوی سران تیم اصلاحات خاک زدن به چشم هوا داران این تیم می باشد، این دوره نیز معاملات کلان پنهانی صورت گرفته و مبالغ مشخصی در یکی از بانگهای خارج از کشور واریز  و هرچند این موضوع از سوی هیچ نهاد و یا مرجعی رسمی تایید نگردیده است.

نویسنده: سیدجعفرعادلی«حسینی»

 

مطالب مشابه