نمایش نوار ابزار

ضرورت اخوت و همبستگی در هفته میلاد پیامبر رحمت(ص)

چهارشنبه ۱۷ جدی ۱۳۹۳

 بیانیه حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی» در دومین سمینار رسالت علما، وحدت امت اسلامی

ستاره‌ای بدرخشید و ماه مجلس شد * دل رمیده ما را انس و مونس شد
نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت * به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد
فرا رسیدن سالروز میلاد رسول مهربانی و رحمت، پیامبر گرامی اسلام(ص) و سلاله پاک و مطهرش امام جفر صادق(ع) بر همه ی امت اسلامی(شیفتگان رسالت و امامت) و رهروان راستین خط اسلام ناب محمدی مبارکباد!

میلاد پیامبر رحمت(ص)  در منابع شیعه و سنی12 و 17 ربیع الاول ذکر گردیده و در بسیار از کشورهای اسلامی مدت یکهفته مسلمانان با برگزاری همایش و نشست های بدین مناسبت به ابعاد مختلف زندگانی آن حضرت پرداخته و بعنوان الگو در جامعه اسلامی به اخوت و همبستگی اسلامی  تاکید می نمایند، زیرا پیامبراسلام(ص) رحمت للعالمین است.«وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ».

تردیدی  نیست که امت اسلامی، در این برهه از زمان بیش از هر چیز دیگر به اخوت، وحدت و همبستگی اسلامی  نیاز دارند وخداوند متعال نیز در آیه 103 سوره آل عمران دستور می دهد که همگی به ریسمان او چنگ زنیم و از تفرقه و پراکندگی بپرهیزیم(وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ الله جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ).

وحدت و همبستگی امت اسلامی، امری واجب و برای رویارویی با چالش ها، ائتلاف ها و خطراتی که از هر سو جوامع اسلامی را در برگرفته، کاملا ضروری است. اگر نگاهی به دارایی های امت اسلامی، مخصوصا کشورهای اسلامی از لحاظ نیروی انسانی، منابع طبیعی و نفت و مغزهای اندیشمندان، تمدن و دانش و دیگر اسباب نیرومندی و عظمت خود بیافکنیم، به یقین در میابیم که در صورت وحدت و همبستگی، ما مسلمانان خواهیم توانست تا به  قدرتمندترین نیروی مؤثر در جهان تبدیل شویم.

به همین دلیل، دشمنان به راز نیرومندی ما پی برده و کوشش دارند با تحقق اصل «تفرقه بینداز و حکومت کن» مارا تکه تکه و مرزهای ساختگی میان ما ایجاد نموده و با شیوه های متعدد تفرقه و پراکندگی فرهنگی، گسترش اصول اختلاف میان امت اسلامی و سعی در ایجاد فاصله میان اقشار مختلف و بالخصوص، مبلغان دینی و دولت ها در بزرگنمایی برخی اختلافهای فقهی،  سلیقه ای …. مانع تحقق همبستگی و اخوت اسلامی گردند و در کنار این تلاش ها، همه کوشش خود را برای جداسازی امت از دین و کتاب آسمانی خود بکار گرفته اند، زیرا قرآن و دین است که آنان را همبسته و متحد می بخشد . گفته مشهور یکی از مقامات غربی است که می گوید: «تا زمانی که قرآن میان مسلمانان باشد، روی آرامش را نخواهیم دید.»

شاید برخی گمان کنند که مسئله وحدت امّت اسلامی، مقوله‌ای تازه است. در حالی که با نگاهی به کتاب و سنّت، درمی‌یابیم که این موضوع دارای ریشه‌های عمیق در این دو منبع نورانی و حیاتبخش است. خدای متعال در کتاب کریم خویش، قرآن، انسان‌ها را به اتّحاد در صراط مستقیم حرکت به سوی امّت واحده فرامی‌خواند: «کَانَ النَّاسُ اُمَّه وَاحِدَه فَبَعَثَ اللهُ النَّبِیینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنذِرِینَ…» بدین سان، خداوند در مرحله دوم، همه پیروان مکاتب الهی را به وحدت و یکپارچگی در برابر سردمداران شرک و کفر و ماده‌پرستی فرامی ‌خواند: «… قُل یا أهلَ الکِتَابِ تَعَالَوا إِلَی کَلَمَۀٍ سَوَاء بَینَنَا وَبَینَکُم». ای پیامبر به اهل کتاب بگو: بیائید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است که جز خدای یگانه را نپرستیم.

لذا از سالیان متمادی بدینسو، تلاش علماء و مصلحان جهان اسلام در راه وحدت و همبستگی امت اسلامی،  ضرورت حضور در میدان مبارزه را بیش از پیش احساس و  در راه اتّحاد و اقتدار مسلمانان آغاز نمودند. و این تلاش و مبارزه تنها به علمای فرقه ای خاصی مربوط نمی شود، بلکه علمای تسنن و تشیع مشترکا در این مسیر انصافاً کوشیدند و در افغانستان نیز حدود ده سال هست که شورای اخوت اسلامی با حضور علمای اهل تشیع و اهل تسنن حفظ وحدت، همبستگی و اخوت اسلامی را یک فریضه می داننند، این شورا علاوه برهمایش و سمینار های بین المللی، پس از اولین سمینار بین المللی«رسالت علماء وحدت امت اسلامی» این دومین سمیناری است که تحت عنوان«دومین سمینار رسالت علماء، وحدت امت اسلامی» در افغانستان برگزار می گردد.

در اولین سمینار بین المللی «رسالت علماء، وحدت امت اسلامی» با شرکت علمای دینی پنج کشور اسلامی(ایران، تاجکستان، پاکستان، عراق، سوریه، مصر) در کابل برگزار و ریاست آن را  رئیس اسبق شورای اخوت اسلامی، اکادمیسین شهید برهان الدین ربانی به عهده داشت که د ر 17 و 18 میزان 1389 خورشیدی با پیام رئیس جمهور وقت آقای کرزی به وسیله مولوی قیام الدین کشاف رئیس شورای سراسری علمای افغانستان به خوانش گرفته شد  و این سمینار در چهار کمیسیون  تخصصی و ارائه بیش از پنجاه مقاله که به ‪ ۲۰ مقاله و پژوهش برتر و نیز دو نفر از نخبگان علمی و پیشگام در عرصه تقریب، وحدت و اخوت اسلامی تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

در پایان امید واریم که ملت مسلمان افغانستان نیز با پیروی از دستورات قرآن کریم، پیامبرگرامی اسلام(ص) و دیگر بزرگان دینی شان تلاش نمایند تا در هفته وحدت و رحمت(میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) از 12 تا 17 ربیع الاول) بتوانند با سرمشق قرار دادن دستور دین مبین اسلام، عملا اخوت و همبستگی را در جامعه اسلامی شان پیاده نمایند و از اختلافات که گاها در میان مردم مسلمان بروز می نمایند جلوگیری و در اجرای و انجام مشترکات شان که با درک  ضرورت اخوت و همبستگی سعی و تلاش نمایند.

گزارشگر: سید عباس حسینی

مطالب مشابه
دیدگاه ها