نمایش نوار ابزار

ضرورت حمایت از جنبش اتحاد شیعیان افغانستان

دوشنبه ۲۸ حوت ۱۴۰۲

ضرورت حمایت از جنبش اتحاد شیعیان افغانستان

در شرایط حساس کنونی برای موسسین «جنبش اتحاد شیعیان افغانستان» از پیشگاه قادر لایزال آرزوی موفقیت دارم و نکاتی را جهت اهمیت و ضرورت حمایت از «جنبش اتحاد شیعیان افغانستان» قابل ذکر می‌دانم:

– بنی امیه در سال ۴۷ قمری دستور حمله به غوریان (ساکنان هزاره‌جات کنونی) را به اتهام ارتداد صادر کرد؛ چرا که آن‌ها از دستور بنی امیه در سب امام علی(ع) پیروی نکردند. (#تفصیل_آن_به_کتاب_ثابت_قدم_مراجعه_شود).

– با حاکمیت بنی‌عباس، آنان از مرو به بغداد توسط مامون، به ترتیب طاهریان، صفاریان، سامانیان، غزنویان و سلجوقیان بر خراسان یا بخش‌های دیگر افغانستان مسلط شدند. در دوره غزنویان و سلجوقیان که ارتباط نزدیک با بنی‌عباس داشتند، فشارهایی بر شیعیان وارد شد و تعدادی از آنان به اتهام ارتداد و تکفیر کشته شدند. (#سعیدی_شیعیان_افغانستان_پیشینه_و_مناسبات_و_کتب_تاریخی_دیگر).

– رفتارهای ظالمانه عبدالرحمان (۱۲۶۰ ـ ۱۲۸۰ خورشیدی)، قیام از اُرُزگان آغاز شد، ارتش تازه ‌تاسیس حکومت عبدالرحمان با فتوای تکفیر شیعیان توسط ملاهای دربار برای سرکوب اهل تشیع بیش از نیمی مردم ساکنان هزاره‌جات کشته، زخمی، اسیر یا آواره شدند. (#تفصل_آن_به_کتاب_ثابت_قدم_مراجعه_شود).

–  پس از کودتای ۷ ثور ۱۳۵۷ خورشیدی، سیاه‌ترین روز در تاریخ افغانستان و تجاوز اتحاد جماهیر شوروی سابق به این کشور، علمای طراز اول، اساتید دانشگاه، تحصیل‌کردگان غیرسازمانی و اقشار مختلف مردم شیعه در ردیف اول قربانیان بودند. پس از قیام سراسری در مناطق مرکزی افغانستان، در دهه‌ی شصت نخستین دولت اسلامی به رهبری مرحوم آیت‌الله بهشتی شکل گرفت، گروه‌های وابسته به بیرونی‌ها یکی از عوامل عمده‌ی فروپاشی شورای انقلابی اتفاق اسلامی و نخستین دولت اسلامی بودند. (#تفصیل_آن_به_کتاب_نخستین_دولت_اسلامی_مراجعه_شود).

–  پس از ورود مجاهدین به کابل در ثور ۱۳۷۱خورشیدی، قدرت طلبی، جنگ‌افروزی، خود سری و همسو شدن جنایتکاران جنگی با حکمتیار و بقایای رژیم گذشته به نام مقاومت غرب کابل، افراطیون چپی با ایجاد درگیری‌ها وسقوط مناطق شیعه‌نشین کابل اقتدار و عظمت تشیع در هم کوبیده شد و هزاران منزل مسکونی مردم ویران، فنا شدن سرمایه‌های تاجران ملی، تیرباران غیرنظامیان و انواع جنایات دیگر، جمع زیادی به خارج از کشور آواره شدند. (#تفصیل_آن_به_کتاب_ثابت_قدم_مراجعه_شود).

– پس از اجلاس بن؛ اولین بار در ماده ۱۳۱ قانون اساسی افغانستان ۱۳۸۲خورشیدی، حقوق اقلیت شیعه به رسمیت شناخته شد: محاکم برای اهل تشیع، در قضایای مربوط به احوال شخصیه،‌ احکام مذهب تشیع را مطابق به احکام قانون تطبیق می‌نمایند. در ساير دعاوی نیز اگر در این قانون اساسی و قوانین دیگر حکمی موجود نباشد، محاکم قضيه را مطابق به احکام اين مذهب حل و فصل می‌نمایند.

_ #قانون_اساسی_جمهوری_اسلامی_افغانستان_سایت_وزارت_عدلیه

 – هرچند در دوران جمهوریت نیز تیکه داران قومی و حزبی باعث پراکندگی شیعیان و خلق فجایع شدند.

از آنجایی‌که شیعیان امامیه بصورت پراکنده در نقاط مختلف افغانستان و کشورهای دور و نزدیک ساکن هستند، امیدوارم همه از تجربیات تلخ گذشته عبرت گرفته و بدون دخالت بیرونی‌ها در محوریت پیامبراسلام(ص) و خاندانش، خود در سرنوشت خویش، تصمیم بگیرند و از جنبش شیعیان افغانستان حمایت نمایند.

 

مطالب مشابه