نمایش نوار ابزار

ضرورت نقد در غیر معصوم(علیهم‌السلام)

سه شنبه ۸ جوزا ۱۳۹۷

متن نامه سرگشاده از سید جعفر عادلی«حسینی» به آیت الله«سید حسین ساجدی»، استاد سطوح عالیه و خارج مدارس دینی حضرت قائم(عج) مشهد و زینبیه(س) کابل و از اعضای شورای علمای شیعه افغانستان.

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آیت الله حاج آقای ساجدی(دام توفیقاته)

با عرض سلام و حفظ احترام، در پیوند صحبت‌های حجت الاسلام شیخ زکریا مشکور کابلی بتاریخ ۴//۳/۱۳۹۷ خورشیدی در جمع ائمه مساجد در مدرسه زینبیه(س) کارته چهار کابل صورت گرفته بود، لازم دیدم به عنوان کسی که بیش از ۳۰ سال رابطه‌ی صمیمی با حضرت عالی داشتم، مخصوصا از ماه ثور ۱۳۹۴ خورشیدی بدینسو، مدتها رئیس دفتر و عضو هیئت مدیره‌ مدرسه زینبه(س) کارته ۴ کابل در تیم کاری جنابعالی حضور داشتم و در امورات فرهنگی و اجتماعی همکار نزدیک تان بودم.

پیشا پیش از اطاله سخن و شاید ادبیات نامناسب که از سوز دل سرچشمه می‌گیرد، از شما و دوستان عزیز دیگر که به گونه‌ی با متن نامه‌ ارتباط دارند معذرت مى طلبم و به عنوان یک مسئولیت دینی و اجتماعی نکاتی را خدمت‌تان عرض کنم:

نکته‌ی اول

مستحضر هستید که پاسدارى از کیان اهل علم میسر نمى شود جز با حفظ کیان ارزشهای جامعه‌ی دینی و رفع موانع از آن؛ بر این اساس متأسفانه اخیراً حرکت مرموز و شدیدى براى تخریب مبانى اخلاقى و ایجاد ذهنیت منفی در میان ائمه جماعت و آن هم در ماه مبارک رمضان که ماه خودسازی، رفع کینه و کدورت می‌باشد، از آدرس و تیم مدرسه‌ی زینبه(س) و مدعی قائم مقام جناب عالی دیده ‌شده و ممکن در آینده این اندیشه با ایجاد همسویی مخالفین ارزشهایی دینی سیل بنیان کن گردیده و همه چیز را با خود ببرد.

مبادا از این آدرس گسترش تبلیغات منفی علیه چهره‌های جهادی همانند مرحوم انوری که خود مویید خدمات وی در دوران جهاد، مقاومت و حکومتداری شاهد بودید،‌ اما حرکت عقده مندانه‌ی افراد تا بدآموز و عادی جلوه دادن، غیبت، تهمت، افتراء و به تمسخر گرفتن و آن هم در ماه ضیافت الهی و از آدرس شخص که بگروند نسبتا خوبی در اجتماع دارد.

نکته‌ی دوم

جنابعالی نیز مستحضرید، گاها نقد غیر معصوم(علیهم السلام)  جهت رفع نواقص و معایب در برخوردهای اجتماعی فرد و یا جمع ضرورت بوده و باعث رُشد و تکامل افراد و جامعه می‌گردد و بدین جهت با اجازه تان در این بخش می‌طلبد تا به یک سری مشکلاتی که در ۳ سال اخیر حضور شما توسط تیم منافع طلب در افغانستان بوجود آمده یاد آوری نمایم:

  1. برخی علما و طلاب کابل از ۳ سال بدینسو که با اخلاق، رفتار و کردار جناب عالی شناخت پیدا نمودند، معتقد و باور مند بودند که در محیط حوزه و دور از دغدغه‌های سیاسی مجموعه‌ی طلابی که در اختیار تان قرار داشت، به مباحث حوزوی و اخلاق عملی که احساس می‌شد، کاش به همان روش ادامه می‌یافت.

با تأسف مشاورین فرصت طلب و آن هم در راستای منافع شخصی شان شما را در جاهایی کشاند که برای یک طلبه عادی به مصلحت نبود، از شرکت شما در تظاهرات جنبش روشنایی گرفته تا دیدار مولوی خداداد هرات، مسئولین شاخه‌های حزب وحدت در مزارشریف، مسئولین امنیتی و اداری ولایت دایکندی و آن هم با مصارف هنگفتی که منجر به کثر شهریه طلاب گردد.

  1. مواجه ساختن تان با برخی افراد و اشخاص و آن هم در بی تدبیری تیم و ناشیانه عمل نمودن مشاورینِ که راه مطرح شدن شما را در تقابل با آقای توکلی گرفته تا شورای علمای شیعه افغانستان و ائمه مساجد وتکایای شهرکابل(موسس آن مرحوم آیت الله تقدسی بود)، عده‌ی فکر می‌کنند اینگونه عمل نمودن، شخصیت کسی را بالا برده و چندی از بقایای عمر اشخاص خوشنام را بصورت ابزاری استفاده نمایند.

چنانچه در مراسم فاتحه‌ی خواهر شما درکابل، مقدم داشتن آیت الله صالحی مدرس بر پسرمامای تان آیت الله سید محسن حجت نه تنها اثر مثبت نداشت و اکثرا باورمندند که تبلیغ سیاسی و منافع پنهانی در آن وجود داشته و نه رضایت خالق و امثالهم…

  1. حضرت حاج آقا در ماه مبارک رمضان زمینه‌های کار دینی و فرهنگی فراوان در افغانستان، مخصوصا کابل وجود دارد، قانونا عنوان ائمه مساجد وتکایای شهرکابل اختصاصی و به مدرسه‌ی مدینه العلم مربوط مرحوم آیت الله تقدسی می‌باشد، ممکن برخی افراد با تهیه لیست و در برابر مبالغ نا چیزی تطمیع گردد و اما این عملکرد به مرور زمان شما و مجموعه‌ی تان را در تقابل با ائمه مساجد و تکایای شهر کابل و اعتراضات دست اندرکاران این نهاد رسمی و قانونی قرار خواهد داد.

نکته‌ی سوم

اگر صریح و صمیمی، آنسوی چهره این دوستان را ورق بزنیم، می بینیم کسانی‌که به نمایندگی از جانب شما با وعده و وعیدها فعالیت می‌کنند و به بهانه‌ی بحث انتخابات پارلمانی در جمع ائمه مساجد به تخریب حتی رفتگان از میان ما و شما سخن می‌گوید و  طبق گفته‌ی برخی طلاب حاضر در جلسه‌ی ۴ جوزا، مدعی نماینده جناب عالی با شمردن ضعف و معایب فرزندان رهبران احزاب جهادی با اشاره به مرحوم سید حسین انوری با حرف‌های رکیک و دور از اخلاق طلبگی نثار  و طلاب را نیز به این موضوع تحریک می نمایند.

اولا؛ امروز جامعه‌ی غرب و اروپا نیاز مبرم به مبلغین دینی و دلسوز دارند، در افغانستان بحمدالله آنچه زیاد هست ملا و اهل منبر می‌باشد و به قول معروف:

تو کار زمین را نِکو ساختی*** که با آسمان نیز پرداختی

دوست ما در کشور تابع خود چه کردید، جز با اجرای طلاق غیابی باعث قتل و مصیبت در خانواده‌ و دهها مثال دیگر، در این فصل تبلیغ چه ضرورت که به این مسافرت‌های تنش زا رو آورد، وی که نتوانست رضایت نزدیکان و بستگان خود حفظ و فراهم نماید، آنجا را رها نموده در کابل به تحریک طلاب علیه برخی شخصیت‌های که آنان با موضع گیری‌ و تلاش‌های خود طرفدارانی در جامعه دارند اقدام  نموده اند.

حضرت آیت الله ساجدی، من بخاطر دارم جنابعالی از دهه‌ی شصت بدینسو از میان علمای مقیم در جمهوری اسلامی ایران، شما و اخوی بزرگوار تان مرحوم استاد سید حسن جید نزدیک ترین افراد و دوستان مرحوم انوری بودید، نیمه دوم دهه شصت وقتی که مرحوم انوری به ایران سفر نمودند، از کسانی‌که بیشتر از همه وی را همراهی می‌نمود حضرت عالی و استاد جید بودید، وقتی در قم دیدار ویژه‌ای با مرحوم آیت الله العظمی سید محمد شیرازی داشتید و سخنگوی جمع که در راس مرحوم انوری بود، مرحوم حاج آقای جیدی به معرفی شخصیت خاندان شیرازی و مرحوم انوری پرداختند و مرحوم انوری با تشویق جنابعالی آیت الله شیرازی را بعنوان مرجع اعلم انتخاب نمودند و در میان فرماندهان جهادی بیشترین تعریف مرحوم انوری را از زبان شما شنیده بودم و مبادا به این رابطه‌ی طولانی و تاریخی شما با خانواده‌ی مرحوم انوری کسانی دیگری فاصله ایجاد نمایند.

بنا بر این شخصیت حقوقی و حیثیت و آبروی شما به عنوان عالم دین، یک حق عمومی و متعلق به همه، مخصوصا دوستان شماست و تذکر نکاتی مهم را ضروری دانسته تا در جریان باشید، اگر احیانا دو باره از آدرس جنابعالی حتک حرمت، تهمت، افتراء و تحریکاتی صورت گیرد، نا گزیر در مجموعه‌ی تفصیلا  در خصوص موارد که اشاره شد پرداخته و در جهت اعاده حیثیت جمعی از هیچ تلاشی دریغ نورزیده و چاره‌ای جز شرح دادن، عوامل و انگیزه‌ی مخالفت‌ها را ندارم.

تکذیبیه

بارها از آدرس تیم مورد نظر شایعه صورت گرفته و افراد ماموریافته در شبکه‌های اجتماعی آن را منتشر نمودند:

  1. توسط نزدیکان آیت الله ساجدی گفته شده که من با استفاده از آدرس‌های جعلی علیه مجموعه‌ی آیت الله ساجدی مطالبی به نشر رساندم، آن را تکذیب می‌کنم، موضع گیری‌های من به صورت رسمی فقط از سایت و فیس‌بوک شخصی‌ام منتشر می‌شود، ممکن در آینده نزدیک خاطرات شخصی ۴۰۰ صفحه‌ی که آماده چاپ هست در این زمینه و بی مِهرهایی که از سوی دوستان دیگر که مدتی همکار بودم به من روا داشته در آن مجموعه ذکر شده و منتشر خواهد شد.
  2. اتهامات از قبیل اینکه؛‌ بعضی دوستان تصاویر شخصی و خانوادگی حکمتیار را منتشر نمودند، نقد و نسبت‌هایی به او روا داشته، از اینرو ممکن احساس خطر کند، تبلیغاتی را به راه انداخته که گویا من آنها را تحریک نمودم که در موضوع یاد شده و حریم خصوصی شان بی‌تفاوت نباشند که این سخن را شایعه، دروغ شمرده و تکذیب می‌کنم،‌ من دوستان زیادی در احزاب مختلف و از جمله حزب اسلامی دارم ولی تا کنون به دلایلی علاقمند به ملاقات آقای حکمتیارنداشته و مواضع وی را بارها بصورت مستدل نقد نمودم.
  3. در برخی شبکه های اجتماعی و آدرس‌های جعلی نوشتند که من از تیم آیت الله ساجدی اخراج گردیدم، آن را تکذیب می‌نمایم، پس از ارتحال مرحوم انوری خط قرمز برای برخی افراد در آن تیم استاد یاسیر بود و برای من انوری جوان، فرزند مرحوم انوری، من نخواستم این اختلاف در مجموعه‌ی آیت الله ساجدی برجسته و نقل مجلس شود، لذا با میل خود از آنجا خدا حافظی نمودم و به دلایلی از تصمیم در این زمینه راضیم ولی این انتظار را از آیت الله ساجدی داشتم که از من همانند من چندین شخصیت دیگر که با این مجموعه فاصله گرفته اند، علت و انگیزه اش را می پرسیدند.

حضرت آیت الله، من شخصا از موضع یک علاقمند و دوست، حضرتعالی را در محاصره می بینم، در محاصره کسانی که از نخبگی، هیبتش را و از صداقت الفاظش را، و ازدوستی، اطوارش را آراسته اند. رفتار دوستان دروغین شما باعث شده که علاقمندان و دوستان دیروز تان به انزوا  و کارهای بزرگ، به دست آدم‌های کوچک بیافتد و می‌طلبید که علت و انگیزه‌ی فاصله گرفتن برخی علاقمندان دیروز تان که هرکدام از شخصیت های تأثیر گذار جامعه و یقینا بودن آنها در کنار شما افتخار می‌باشد، جویا می‌شدید.

البته در موقع مناسب انحرافات و حق‌کشی‌های ناگفته در اختیار تاریخ قرار خواهد گرفت، و امید وارم که در فرصت باقی‌مانده در خصوص تیم  سالم و پرابهت تحقق یابد.

گر بگویم شرح این بی حد شود ** مثنوی هشتاد تا کاغذ شود

وفقکم الله لمرضاته و ایّدکم بتأییداته

با احترام

سیدجعفرعادلی«حسینی»

کابل ۸/۳/۱۳۹۷ خورشیدی

مطالب مشابه