نمایش نوار ابزار

عروج عالمی دیگر از تبار فقهای آل امام زاده یحیی(ع)

سه شنبه ۲۹ حمل ۱۳۹۶

(به مناسبت ارتحال حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محسن سجای فاضل زاده)

حجت الاسلام والمسلمین مرحوم حاج سید محسن سجادی(فاضل زاده)، از تبار علم و عمل، پس از عمری خدمت، صبح شنبه۲۶ حمل ۱۳۹۶ خورشیدی در اثر مریضی که عایدحالش گردیده بود، در شهر هرات افغانستان به لقاالله پیوست.

سجادی بزرگ، عاشق مردم وملتش بود، ومردمش نیز پروانه وار به او عشق می ورزید، اما قضای الهی به این تعلق گرفت که دیگر او در میان عاشقان دلباخته اش نباشد و روحش به ملکوت اعلا پرواز نماید.

بی تردید، رحلت اینگونه عالمان دلسوز و مخلص در مناطق محروم  و در میان پیروان واقعی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ضایعه ای جبران ناپذیر‌ وجایگاهش در میان آن شیعیان مخلص خالیست.

سجادی بزرگ برای مومنین و بیت  مرحوم آیت الله فاضل بزرگ و مومنین تکیه گاه  و ارتحالش نیز برای دوستان، آشنایان و بستگان جانسوز و متاثر کننده بود.

بیت آیت الله فاضل بزرگ، یکى دیگر از شاخه‏هاى «سادات کجاب بهسود»  و منطقه قَرَقُل‏جو و از فرزندان سیّد سلطانعلى مى‏باشند.

سیّد سلطانعلى از سادات متقى و صاحب کرامات و اعقاب مشهور سیّد سلطانعلى عبارت اند از: حجج اسلام: حاج سیّد مصطفى (شخصیت پارسا)، سیّد آقاحسن (نماینده‏ى تام الاختیار حضرت آیت اللّه العظمى حکیم(ره) درافغانستان)، سرور وسالار شهداى روحانیت افغانستان آیت اللّه العظمى شهید سیّد محمد سرورواعظ، آیت اللّه سیّد محمد حسین فاضل، آیت اللّه سیّد ابوالحسن فاضل، آیت اللّه داکتر سیّد محمد کاظم مصطفوى، آیت اللّه سیّد حسین جوادى و آیت اللّه سیّد محمد جواد مجاهد هستند.

خاندان فاضل، اهل علم و عمل و مورد اعتماد متدینین مناطق مرکزی و پایتخت کشور و پدر بزرگوار مرحوم سجادی بزرگ، حضرت آیت الله سید محمد حسین فاضل یکى از شخصیت‏هاى علمى و دردمند، معین دین وخدمت گذار جامعه‏ى دینی در مناطق مرکزی و کابل بود، او عالم وارسته ودلسوز که متعهدانه در راه ریشه کن نمودن جهل وبى سوادى از مناطق محروم مرکزى تلاش وکوشش مجدانه ‏نمود.

حضرت آیت اللّه فاضل(ره) بعد از ده سال هجرت باکوله بارى از تجربیات واندوخته‏هاى علمى از حوزه علمیه کهن نجف اشرف و مفتخر به سمت نمایندگى تام آیات عظام، حکیم(ره) خویى(ره) وامام خمینى(ره)  براى خدمت به مردم عازم کشور گردید و باتأسیس مدارس دینى از جمله «مدارس علمیه جوادالائمه» و «محمدیه» در منطقه‏ى لعل و سرجنگل خدمات دینى و علمى خویش را آغاز کرد.

معظم له در سال‏هاى بعد بنابه در خواست حضرت آیت اللّه العظمى شهید واعظ(ره)  جهت تدریس در حوزه علمیه محمدیه کابل را پذیرفت. او مدرس متواضع، کریم النفس وبسیار پرتلاش بود و باطلاب جوان همانند یک پدر مشفقانه رفتار مى‏نمود. او به موازات تدریس، به تألیف کتب فقهى نیزهمت گماشت.

سرانجام آیت الله فاضل در سال ۱۳۵۴ خورشیدی  در سن ۵۱ سالگى چشم از جهان فرو بست و باحضور علماء و شخصیت‏هاى کشورى پیکر مبارکش بردوش هزاران تن از مردم سوگوار کابل تشییع گردید و در قدم گاه امیرالمومین(ع) در کارته سخى کابل به خاک سپرده شد.

برادر بزرگوار مرحوم آیت الله فاضل و عموی حجت الاسلام والمسلمین مرحوم سجادی بزرگ، آیت الله حاج سیّد محمد جواد مجاهد، عالم فرهیخته، فروتن و خوش برخورد، اهل منبر و تبلیغ، او پس از حاکمیت کمونیست ها در کشور به جمهوری اسلامی ایران هجرت نمود، او علاوه برتدریس دروس حوزوى و تبلیغ معارف اسلامی، دوران جهاد نیز به عنوان روحانى رسالت‏ مند در مجالس متعدد از جهاد مردم افغانستان حمایت می نمود و در این راستا نقش برجسته ای را ایفانمود.

آیت الله مجاهد که به مناسبت‏هاى مختلف دینى در گردهمایی و همایش ها از سوی مومنین دعوت می گردد، با تمام وجود مى‏کوشد تامردم خویش را با فرهنگ اسلام بیشتر آشنا سازد و سخنانش نیز تأثر گذار است.

برخى از آثار او عبارت اند از: برنامه ماه مبارک رمضان؛ ارزش جهاد در اسلام و مقام شهید؛ فرزندان فاطمه و ستاره‏هاى جاویدان …

قابل ذکر اینکه، مرحوم سجادی بزرگ  عمرشریفش را کنار عموی بزرگوارش حضرت آیت الله مجاهد در تبلیغ و نشر معارف اهل بیت(ع) سپری نموده و پس از عمری به عمر ۶۶ سالگی دار فانی را وداع گفته و از وی  ۸ فرزند(۴ پسر و ۸ر دختر) می باشد.

درگذشت و ارتحال حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محسن سجادی بزرگ، فرزند ارشد مرحوم آیت الله فاضل را به تمامی بازماندگان نسبی وسببی آن مرحوم، خصوصا به حضرات آیات سید محمد جواد مجاهد و سید حسن عادل(فاضل زاده)، مقیم حوزه علمیه دمشق سوریه و حجج اسلام؛ سید محمد حسین فاضل زاده مشهور رئیس، حاج سید محمد یاسین فاضل زاده  و کربلایی سید صادق فاضل زاده و فرزندان آن مرحوم؛ حجج اسلام؛ سید عارف فاضل زاده، سید کاظم فاضل زاده، سید محمد فاضل زاده و سید مهدی فاضل زاده مصیبت وارده را، این جانب و اعضای مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) تسلیت گفته،  برای آن مرحوم علو درجات ومغفرت الهی وحشر با اجداد طاهرینش را خواستاریم و برای بازماندگان آن مرحوم  اجرجزیل وصبر جمیل آرزومندیم.

اللهم اغفر له و لجمیع المؤمنین و المؤمنات…

 

با احترام

سید جعفرعادلی«حسینی»

رئیس مجمع فرهنگی بقیۀ الله(عج) مقیم کابل

۲۹ حمل ۱۳۹۶ خورشیدی

مطالب مشابه