نمایش نوار ابزار

لیلةالقدر خیر من ألف شهر

چهارشنبه ۲۵ سرطان ۱۳۹۳

 سه اتفاق و یک رویکرد بزرگ در این شب به وقوع می‌پیوندد:

1. نزول یک باره قرآن

2. تقدیر زندگی یک ساله آینده انسان‌ها

3. ضربت خوردن مولای متقیان حضرت امام علی(ع) در صبحگاهی 19 و در روز 21 رمضان آن حضرت  به شهادت می رسد.

شب قدر یعنى چه؟

مراد از قدر، تقدیر و اندازه‌‏گیرى است و شب قدر، شب اندازه‏‌گیرى است و خداوند متعال دراین شب حوادث یک سال را تقدیر مى‌‏کند و زندگى، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت انسان‌ها و امورى از این قبیل را دراین شب مقدر مى‌‏گرداند.

شب قدر بر طبق بیان قرآن کریم نامی است برای شبی که در آن قرآن کریم بر پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) نازل شد و عالم معنای بی نهایت آنقدر فرود آمد تا توانست پا به عرصه عالم این جهانی با نهایت گذاشت و با آن پیوند خورد. خداوند در سوره قدر می فرماید: إِنَّا أَنزَلْنَهُ فى لَیْلَةِ الْقَدْرِ ، ما این قرآن را در شب قدر نازل کردیم.

اكنون كه بيش از نيمي از ماه پرفيض رمضان سپري شده، دل‌ها و قلب‌ها در درياي بيكران اين ماه شسته و مطهر شده، تا در شب‌هاي ريزش باران رحمت الهي، به درگاه حضرتش انسي دوباره گيرد و براي كسب عافيت به دور از هر آلودگي دعا كند. در حقيقت حلقه اتصال بندگان با خالق هستي كه از اول رمضان آغاز گشته است در شب‌هاي قدر به اوج خود مي‌رسد.
درهاي رحمت الهي گشوده شده، فرشتگان نظاره ‌گر اعمال و شب زنده‌داري‌هاي بندگان عاشقي هستند كه سر بر سجده شكر ساييده و او را مي‌خوانند تا اندكي از خوان بيكران رحمتش براي ادامه زندگي و ره توشه سفر آخرت به روي آنان گشوده شود.
«انا انزلناه في ليله القدر» آيه‌اي از كلام وحي الهي كه بارها شنيده و زمزمه كرده‌ايم، كلامي كه انسان مانده در قفس دنيا و در بند ماديّات را به سوي شبي فرا مي‌خواند كه گويند از هزار شب برتر است.

«قدر» به معناي اندازه‌گيري است و از اسرار شب قدر نزول قرآن است و در اين شب حوادث يك سال تا شب قدر سال آينده اعم از زندگي، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت بندگان تقدير مي‌شود.

در قرآن كريم آيه‌اي كه بيان كند شب قدر چه شبي است، ديده نمي‌شود، تنها در آيه ‪ ۱۸۵سوره بقره اينگونه آمده است كه «شهر رمضان الذي انزل فيه القرآن» قرآن يكپارچه در ماه رمضان نازل شده است. با استناد به اين آيه معلوم مي‌شود شب قدر يكي از شب‌هاي ماه رمضان است، اما اين كه كدام يك از شب‌هاي آن است، در قرآن كريم بيان نشده و تنها از روايات استفاده مي‌شود، در بعضى از روایات منقول از ائمه اطهار(ع) شب قدر مردد بین نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان است، در روایات شیعه شب قدر یکی زا سه شب 19، 21 یا 23 در ماه مبارک رمضان است که احتمال شب بیست و سوم بیش تر است. در ج دوم صفحه 169 اصول کافی نیز آمده‌است که تقدیر در شب نوزدهم و ابرام در شب بیست و یکم و امضا در شب بیست و سوم است.

اما اهل سنت اعتقاد دارند که طبق حدیث نبوی شب قدر در یکی از ده شب آخر ماه رمضان واقع شده است. اغلب شب بیست و هفتم را شب قدر می‌دانند و در آن شب به دعا و شب‌زنده‌داری می‌پردازند. سلفی ها اعتقاد دارند که شب قدر در تمام روزگار همان شبی بود که قرآن در آن نازل گردید و دیگر تکرار نمی‌شود.

امید وارم که پروردگار عالمیان در شب های قدر، آخرین منزلگاه شب های قدر، منزلتی بما عطا فرماید، تا توفیق استجابت دعا و آمرزش گناهان از ما دریغ نگردد و به امید که در چنین شبهای بزرگ از این فیض و نعمات بی بهره نمانیم و آنطور که شایسته است قدر آن را بیشتر بدانیم.

الهی آمین یا رب العالمین

سیدجعفرعادلی«حسینی»

مطالب مشابه