نمایش نوار ابزار

محفل جشن ﻧﻮﺯﺩﻫﻤﻴﻦ ﺩﻭﺭه ﻓﺮاﻏﺖ ﺩاﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ ﺩاﻧﺸﻜﺪﻩاﺩﺑﻴﺎﺕ فارسی در ﺩاﻧﺸﮕﺎﻩ ﻛﺎﺑﻞ برگزار شد

پنجشنبه ۲۸ سنبله ۱۳۹۲

 برگزاری مراسم نوزدهمین دوره فارغ التحصیلی(بخش شبانه) دپارتمان زبان فارسی دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه کابل.

همزمان با شروع ترم دوم سال تحصیلی 1392 دانشگاه های افغانستان، ‌صبح روز پنجشنبه 1392/6/28 مراسم نوزدهمین دوره فارغ التحصیلی بخش شبانه دپارتمان زبان و ادب فارسی دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه کابل در سالن قصر زرین شهر کابل با حضور فرهیختگان، استادان، شاعران و دانشجویان برگزار گردید.

در این مراسم ضمن اجرای برنامه های متنوع، از سوی دانشجویان برتر (رتبه های اول تا سوم) زبان و ادبیات فارسی، دانشجویان فعال و دانشجویان فارغ التحصیل با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

در این محفل حجت الاسلام عادلی حسینی،  جناب مسعود خلیلی، داکتر عبدالقیوم قدیر، داکتر محمدافضل پنوال و داکتر سیدعلی موسوی طی سخنانی از ادبیات فارسی ستودند و برای فارغین این دانشکده موفقیت خواستند.

یکی از استادان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کابل ضمن تبریک به مناسب مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان زبان فارسی طی سخنانی با بیان اینکه بی تردید تحصیل در دانشگاه و فراغت از تحصیل در هر دوره ای پایان کار نیست اظهار داشت: دانشگاه در واقع قدم اول برای ورود به مراتب بالاتر علم و خدمت در عرصه اجتماع است.

وی در ادامه با تبریک به دانشجویان اظهار کرد: قدم گذاشتن به وادی علم و اندیشه، برای دانشجویان یک فرصت ارزشمندی فراهم می‌کند تا در این بستر علاوه بر رشد استعدادها و تواناییهای افراد زمینه ای را برای رشد و توسعه همه‌جانبه کشور مهیا می کند.

همچنین یکی دیگر از استادان طی سخنانی: زبان فارسي را زبان، کشور افغانستان و زبان اجداد اين کشور ناميد و به دانشجويان توصيه کرد براي دستيابي به انسانيت و فرهنگ غني، اين زبان را بياموزيد.

یکی دیگر از سخنرانان حجت ا لاسلام  سید جعفرعادلی«حسینی» منشی شورای اخوت اسلامی و رئیس فرهنگی حزب حرکت اسلامی افغانستان بود، ایشان اظهار تبریک فارغین دانشکده ادبیات فارسی،  با ذکر آیات و روایات به اهمیت کسب علم و دانش پرداخته،  یاد و خاطره علما و اساتیدی که همزمان با بقدرت رسیدن کمونیست ها به درجه شهادت رسیدند اظهار داشت:

علما و دانشمندان اسلامی افغانستان، از سالیان متمادی بدینسو بعنوان مشعلداران و پیشتازان جامعه اسلامی مصدرخدمات فراوان قرار گرفته و در این کشور از جایگاه ویژه برخور دار بوده اند، علمای این کشور در گذشته  از نفوذ فرهنگ و سیاست دشمن جلوگیری و از ارزش های دینی و اسلامی حراست و پاسداری نمودند و از این جهت بود  که پس از كودتاى 7 ثور 1357 و به قدرت رسيدن كمونيستها بازداشتها و اعدام هاى جمعی شروع شد، اولين قربانيان اين كشتار را شهداى روحانيت تشكيل مى‏هند، علماء و دانشمندان بيشتر از ساير اقشار جامعه مورد خشم و نفرت رژيم  ماركسستى، مخصوصا سازمان «اکسا» قرار گرفتند، در این روزها توسط برخی نهادهای بین المللی و رسانه ها لیست پنج هزار قربانیان و شهدای که توسط سازمان اگسا به قتل رسیدند افشاگردیده، حکومت، احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و شخصیت های دینی در برابر این فاجعه بی تفاوت نماند و باید در چنین فرصتی عاملین این جنایات ضد بشری را به محاکمه بکشانند.

رئیس فرهنگی حزب حرکت اسلامی در بخش دیگر از سخنان خویش اضافه کرد:  در احادیث فراوان آمده  که اسلام با تأکید به توسعه فرهنگی و تمدن سازی ضامن توسعه وپیش رفت امت اسلامی در جهان گردیده و آن حضرت حصارهای زمانی،  مکانی و فردی را مردود دانسته و فرموده است: اطلبوالعلم من المهد الی الحد. اطلبوالعلم ولوکان بالسین. طلب العلم فریضیه علی کل مسلم و مسلمه و دهها حدیث که می تواند ضامن ترقی،  سعادت دنیا و آخرت مسلمانان گردد.

گزارشگر: سید محمدحسینی