نمایش نوار ابزار

نخستین جشنواره فرهنگی و هنری نوروز در کابل برگزار شد

یکشنبه ۱۱ حمل ۱۳۹۲

 نخستین نمایشگاه فرهنگی و هنری به استقبال از سال نو هجری شمسی به روز دوشنبه 5 حمل 1392 در باغ بابر کابل برگزار گردید.

این در حالی است که اخیرا برخی جریان های تندرو در صدد ضد دینی جلوه دادن جشن ملی نوروز و تجلیل از بهار بوده و سعی دارند، شادی سنتی مردم افغانستان در این جشن ملی را از آنها بستانند.

این جشنواره زیرنام شهرداری کابل، بنیاد اقتداری، سازمان جوانان میهن، شبکه افغانی مبارزه علیه فساد، تلویزیون راه فردا  و برخی نهادهای دیگر در مربوطات حوزه هفتم در منطقه باغ بابر شهر کابل برگزار گردید. در این جشنواره که شامل برنامه هایی چون نمایش کتاب، نقاشی، خوشنویسی و صنایع دستی با حضور، ناشران افغانی و غرفه کشور ایران به نمایش گذاشته شدند وهمزمان با این جشنوراه جشنوراه های در مزار شریف و بامیان نیز برگزار گردیده بود.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه شماری از مسوولان حکومتی و احزاب مخالف حکومت نیز شرکت کرده و روی ترویج فرهنگ و هنر در کشور تاکید کردند.

خوژمن علومی، معین خدماتی شهرداری کابل نیز در گرامی داشت از این مراسم گفت: مردم افغانستان همه ساله شاهد برگزاری مراسم فاتحه گیری می باشند و حق دارند در برخی از روزها چون نوروز مراسم خوشی برگزار نمایند.

آقای علومی اظهارداشت:  ما وعده می دهیم که شرایطی را مساعد سازیم تا همه مردم از برنامه هایی فرهنگی چون کتاب خوانی، نقاشی و خوشنویسی و همچنین استفاده از پارک های تفریحی بهره ببرند.

به گفته علومی؛ طی ۳ سال گذشته شهرداری کابل بیش از دو میلیون و سیصد هزار نهال را در سطح شهر کابل غرس نموده و امسال نیز در نظر دارد تا با غرس یکصد هزار نهال دیگر فضای شهر  را سرسبزتر کند.

دین محمد مبارز راشدی معین وزارت اطلاعات و فرهنگ کار های فرهنگی انجام شده در عرصه فرهنگ را ناکافی خوانده تاکید کرد که در این عرصه باید تلاش های بیشتر صورت گیرد:

ما باید بسیار کار فرهنگی کنیم، کار های فرهنگی که در این کشور انجام می شود با نیازمندی ها فاصله زیاد دارد، ما اگر 30 سال خشونت کردیم صد سال از کار فرهنگی عقب ماندیم اگر تلاش صورت نگیرد و سرمایه گذاری نشود و احساس مسوولیت نکنیم، افغانستان از ماتم زده گی نمیبراید.

اما برخی از گروه های مخالف حکومت در افغانستان بیشتر وزارت اطلاعات و فرهنگ را در عدم رسیده گی به راه اندازی برنامه های فرهنگی در کشور مقصر می دانند.

سید آقا فاضل سنچارکی سخنگوی ایتلاف ملی افغانستان گفت: عدم توجه و مسوولیت پذیری به فرهنگ سبب شده است تا فرهنگ فساد، خشونت، تعصب و عدم مسوولیت پذیری جای فرهنگ مطالعه و هنر ها را بگیرد.

 سیدجعفرعادلی حسینی عضو شورای رهبری و رئیس فرهنگی حزب حرکت اسلامی و منشی اول شورای اخوت اسلامی افغانستان، از برگزار کنندگان این جشنواره قدر دانی نموده و به تقویه کارهای فرهنگی تاکید نموده و کسانیکه با چنین برنامه ها مخالفت می نمایند، بهتر است کمی در این زمینه آگاهی حاصل نموده و بعد اظهار نظر نمایند  گفت: مردم همه ساله از روز اول سال نو بعنوان جشن ملی در سراسر کشور به شیوه های مختلف تجلیل می کنند، خوب است که مردم ما، مخصوصا جوانان با مطالعه و بررسی پیشینه ای تاریخی نوروز آگاهی حاصل نمایند، در تمام این دوران، روز نوروز بعنوان یکروزمعین برای مسلمانان شرق شناخته شده بود و بدلیل درگیر بودن آن با با امر خراج ، موقعیت خود را حفظ کرده است.

ظهور دین مقدس اسلام و ورود اعراب به سرزمین خراسان آن روز، گرامی داشتن در میان اعراب نیز رواج یافت و نام آن معرب کرده(نیروز) نامیدند. این جشن، پس از اسلام مورد توجه حکام اموی و عباسی بوده و بویژه در حوزه شرق، هدایای نوروز به طور مرتب از طرف حکام دریافت می شد و به نقل یعقوبی، معاویه پس از رسیدن به خلافت، به عبدالرحمن بن ابی بکر نوشته است تا هدایای نوروز و مهرگان برای وی ارسال شود.

ابن اثیر در تاریخ خود آورده که: خلفای عباسی نیز برخی از مراسم نوروز را برگزار می نمودند؛ حتی متوکل در سال 243 با همکاری منجمان معاصرخویش به اقدامات علمی و عملی برای تثبیت موقع آن دست زدند.

از قدیم الایام نوروز نوروز در افغانستان بعنوان جشن ملی و زنده شدن طبیعت با تأیید بزرگان دینی، هیچگاه با آن مخالفت نداشته و شورای اخوت اسلامی مرکب از علمای شیعه و سنی در سال گذشته با نشر اطلاعیه ای موقف خویش را در قبال تکفیرگویی ها داشته و نباید مردم و جوانان ما تحت تأثیرتبلیغات برخی عناصر که منفی گرا هسستد قرار گیرند. در شرایط فعلی کشور ما  تهاجم فرهنگی که از سوی بیگانگان با شیوه های مختلف صورت می گیرد  در این فرصت از علماء و نخبگان انتظار می رود بجای دامن زدن به این گونه اختلافات سلیقه ای، با تهاجم فرهنگی بیگانه در این کشور به مبارزه برخیزند و با پدیده تهاجم فرهنگی و آگاهی بخشی دینی  با امر به معروف و نهی از منکر، از شیوع این میکروب ها و امراض خطرناک در جامعه احساس مسئولیت نموده و از دامن زدن اختلافات میان امت اسلامی جلوگیری نمایند. من در این جشنوراه با قاطعیت می گویم که نوروز در واقع  نماد نو آوری، طروات، جوانی و نشاط و نماد محبت و محکم نمودن روابط دوستی و همدلی بوده و باید این فرهنگ با برگزرای جشنواره و نمایشگاههای فرهنگی تقویت گردد.

امیدوارم در سال 1392 خورشیدی مسئولان کشور در سایه الطاف الهی و همدلی و همراهی شهروندان بتوانند چرخ های آبادانی و عمران کشورمان را به سمت توسعه پایدار هدایت نمایند و مسئولان، مخصوصا شهرداری کابل، پایتخت کشور  را  گل سرسبد شهرهای افغانستان گردانند و این امر تنها با حمایت و مشارکت دلسوزانه شهروندان در زیبا سازی محیط شهری، حفظ فضای سبز به عنوان سرمایه های نسل های آینده؛ پاکیزه نگه داشتن فضای شهر، پرهیز از هر گونه سد معبر عمومی و رعایت حقوق شهروندان و … امکان پذیر هست.

در آخر  یکبار دیگر آرزو دارم با توجهات حضرت حق همگی در کنار بهار توحید، بهار قرآن، بهار معنویت و عشق و ایثار و با سجده شکر از آفریدگار یگانه به استقبال بهار و سالی پر خیر و برکت رویم .

تهیه و تنظیم گزارش: سید مهدی حسیینی

مطالب مشابه