نمایش نوار ابزار

همایش علمی، فرهنگی عصر انتظار در کابل برکزار شد

دوشنبه ۲۷ سرطان ۱۳۹۰

   26 دلو بمناسبت نیمه شعبان، سالروز خجسته میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) طی «همایش علمی فرهنگی عصر انتظار» با حضور شخصیت های برجسته سیاسی، علمی و فرهنگی وباشنده گان غرب کابل، در حوزه علمیه خاتم الا نبیاء(ص) تجلیل به عمل آمد.

این همایش  که از سوی بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبر اعظم(ص)، حوزه علمیه خاتم الانبیاء(ص) 

موسسه فرهنگی، خدماتی ثقلین، مرکز علمی، فرهنگی حضرت نرگس(س) مجمع فرهنگی بقیت الله(عج) و بنیاد راه امین، بعد از ظهر  روز یکشنبه 26 سرطان 1390 در حوزه علمیه خاتم الانبیاء(ص) واقع در غرب کابل  برگزار شد. در این همایش حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدعلی فطری با قرائت اشعار و مطالب ادبی بمناسبت میلاد حضرت مهدی(عج) گردانندگی می نمود.

  در ابتداء محفل با قرائت آیات کلام الله مجید توسط حجت الاسلام والمسلمین توحیدی آغازشد. حاج محمد امیر توحیدی مربوط ولایت دایکندی، ولسوالی شهرستان واز چهره های خوشنام که در جامعة المصطفی العالمیه مقطع کارشناسی ارشد(فوق لیسانس) مشغول تحصیل می باشد، اوعلاوه بر تحصیلات سطوح عالی حوزه علمیه قاری و حافظ كل قرآن كريم و برگزيده چندين دوره از المپياد بين‌المللي قرآن و حديث می باشد و در چند دوره  مسابقات بین المللی، افتخاراتی را  برای خود و کشور به دست آورده است.

  اولین سخنران این همایش پروفیسور صدیق افغان رئیس مرکزتحقیقات علمی، فلسفی ریاضی جهان که راجع به فلسفه غیبت صحبت می کرد نیز گفت: درهرزمان که جامعه بشری در ظلمت و تاریکی و جهل و بدبختی گرفتارشده است، خداوند متعال پیامبرانی را برای راهنمایی بشر فرستاده است، تا زمان حضرت محمد(ص) خاتم پیامبران که خداوند اورا درشرایطی به پیامبری مبعوث به رسالت نمود که مردم دختران شان را زنده به گورمی کردند و جهل سراسر جهان به خصوص جهان عرب رافراگرفته بود.

وی افزود: بعد از پیامبر خاتم(ص) پیامبری نمی آید و باید خداوند کسانی رابه عنوان خلیفه در زمین بفرستد وخداوند متعال، 12 امام را به عنوان خلیفه  و امام فرستاد که دوازدهم آن حضرت مهدی موعود(ع) می باشد که باظهورش جهان بشریت را ازبدبختی نجات می دهد وبا آمدن آن حضرت حاکمیت قرآن درجهان حکم فرما می شود. وی باطرح سئوالی که آیا ازنگاه منطق، ظهور حضرت مهدی(عج) ممکن است؟ گفت: دیروز در کشور ما افغانستان گفته می شد که دین اسلام در خطر است، مردم افغانستان هم ازشیعه وسنی، زن و مرد آمدند قیام کردند تا دین اسلام رانجات دهند، امروز انسانیت در خطر است. همجنس بازی به اوج خود رسیده است و هزاران بدبختی دیگر جامعه انسانیت را تهدید می کند به خاطر اینکه بشرنجات پیدا کند، باید کسی بیاید و بشر را نجات دهد و او حضرت مهدی(ع) است، با آمدن حضرت محمد(ص) انبیاء کامل شد و با آمدن حضرت مهدی(ع) انسانیت تکمیل می شود.

  حجت الاسلام والمسلمین سیدجعفر عادلی «حسینی» سرپرست بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبر اعظم(ص) و منشی شورای اخوت اسلامی افغانستان به بررسی رسالت علماء در عصرغیبت پرداخت و گفت: اگر ما تلاش بی‌منت علمای اسلام از آغاز غیبت كبری تا عصر حاضر را در نظر بگیریم و رسالت  علماء را در برابر این تهاجمات گسترده ملاحظه كنیم، جایگاه و كاركرد علمای اسلام برای ما روشن خواهد شد، که هرکدام  آنان در جای خود یك خلأ اساسی و یك شبهه گسترده را از دامن اسلام زدوده و تشیع را كه می‌رفت در عرصه تاریخ به نابودی كشیده می شد، نجات داده اند.

  معاون بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم(ص) اضافه کرد: با حفظ حرمت بعضی از بزرگان، در شرایط فعلی روحانیت علاوه بر نا هماهنگی، بی تفاوت ماندن در مسائل کلان سیاسی و اجتماعی جامعه و نظام به اصطلاح اسلامی، در خلاء معنویت بسر می برند، بعضی فقط به منافع و عنوان و شهرت فکر می کنند… متأسفانه عده ای امروز در کشوراسلامی ما، حرمت عنوان مقدس مرجعیت را نگه نمی دارند و به آن رنگ قومی و سمتی می دهند، در حالیکه موضوع مرجعیت و فقها شامل فرمایشات بزرگان دینی ما می شود که قبلا به آن شاره شد.

آقای عادلی همچنین خودسازی و تهذیب نفس و آراستگی به اخلاق نیکو را از دیگر وظایف منتظران مهدی موعود(عج) دانسته و گفت: اولین و مهمترین وظیفه ای که هر منتظر دارد، کسب معرفت از وجود مقدس امام و حجت زمان خویش است.

به باور منشی شورای اخوت اسلامی افغانستان حفظ و تقویت پیوند قلبی با امام عصر(عج) و تجدید دایمی عهد و پیمان با آن حضرت از وظایف مهمی است که منتظران به عهده دارند.

او وظیفه اهل علم و رسالت علماء را خطیر دانست و گفت: علماء و دانشمندان بعد از اصلاح خود سعی و تلاش فراوان در اصلاح دیگران و مبارزه با کج روی ها، فساد نموده و امر به معروف و نهی از منکر کنند.

  حجت الااسلام والمسلمین موحد بلخی، رئیس مؤسسه فرهنگی، خدماتی ثقلین در کابل، به بحث در مورد عدالت گفتمان محوری در حکومت مهدوی(عج) پرداخت و گفت: حضرت مهدی موعود(عج) با شعارعدالت وعصرعدالت می آید.

موحد افزود: عدالت را باید مفهوم شناسی کرد، حضرت علی(ع) می فرمایند: هرگاه معنی عقل رافهمیدید معنای جهل راهم می دانید، هرعقل مندی به علم مرغوب است، جایگاه عقل درعالم جایگاهی بالا است و نظام عالم در قدم اول باعلم و دانش و بعد با عقل بنیان گذاری شده است.

به گفته موحد بلخی، نظام عالم براساس فلسفه ریاضی بنیان گزاری شده است یعنی هر چیزی را باید درجایگاه اش بگذاریم، به طور مثال امکان ندارد به جای عدد 4، عدد دیگری را بکار ببریم.

این عالم برجسته تصریح کرد: عدالت این جایگاه را درهستی دارد، فرعون هم فکرمی کرد کارش براساس عدالت است و حضرت موسی(ع) نیزمی گفت عملکردش براساس عدالت است، از زمان هابیل و قابیل نیز وقتی ظلمی صورت می گیرد، شعارعدالت شعاراصلی انسانهاست.

موحد خاطرنشان ساخت: عدالت را فرزند پیامبر اسلام(ص) حضرت مهدی موعود(عج) برقرارمی نماید و غیر از او کسی نیست که میراث 124هزار پیامبر را به سرمنزل برساند و تنها کسی که میتواند بقیه الله الاعظم است.

  حجت الااسلام والمسلمین دکتر شیخ محمد حسین جعفری، موسس مدرسه دینی و لیسه حضرت نرگس(س) درمورد مهدویت در قرآن و سنت به ایراد سخن پرداخت.

به گفته دکتر جعفری: خداوند درقرآن شریف می فرماید: درسه مورد بر شما منت گذاشته ام، منت هدایت شما را به راه راست، قیام حضرت صاحب الزمان(عج) و قرار دادن زمین به وارثان صالح، که به روایت از امیرامومنین(ع) منظور از وارث صالح، حضرت مهدی(عج) می باشد.

  عضو شورای اخوت اسلامی، افزود: کسی از امام صادق(ع) پرسید که امام غایبی که به آن دسترسی نداریم چه ربطی به ما دارد؟ امام فرمود:  آفتاب که پشت ابراست چه ربطی به زمین دارد؟ آن مرد گفت: آفتاب مایه حیات است، اگرآفتاب نباشد، هیچ موجودی نمی تواند ادامه حیات دهد. امام(ع) فرمود:  امام زمان هم چنین حکم را دارد، درپشت پرده غیبت جهان و نظم جهان را هدایت می کند. لذا حیات معنوی جامعه بدست امام زمان(ع) است.

به باورآقای جعفری، همانطور که آفتاب مرکز منظومه شمسی است، امام زمان(عج) قطب جامعه بشریت است، ابرآفتاب را نمی پوشاند بلکه چشم ما را می پوشاند، امام زمان هم ازدید چشم های غایب است، اما مارا می بیند و امور ما به دست اوست.

عضو شورای علمای افغانستان خاطرنشان ساخت: یکی ازشرایط وقوع قیامت، قیام حضرت مهدی(عج) است، امام مناوی یکی ازدانشمندان اهل سنت از پیامبر اسلام(ص) روایت می کند که به فاطمه(س)فرمود: مژده باد تورا که مهدی موعود(عج) ازتو بوجود می آید.

وی افزود: از پیامبراسلام(ص) روایت شده که فرمود: یعنی کسی که منکرخروج مهدی شود حقا به آنچه که به حضرت محمد بن عبدالله(ص) نازل شده کافرگردیده است.

اوعلاوه کرد: امام سجاد(ع) به اباخالد کابلی می فرماید: کسانیکه در زمان غیبت زندگی می کنند و قایل به غیبت امام هستند و از منتظران ظهور می باشند، بهتر از اهل همه زمانها هستند، زیرا خداوند عقل وفهم و معرفتی به آنها داده است که با اینکه امام زمان(عج) راندیده اند، اما معرفت و شناختی از ایشان دارند که گویا امام را مشاهده می کنند، حکم اینان دراین زمان مانند کسانی است در عصر پیامبر با شمشیر جهاد کرده اند. این افراد حقیقتا ً ازپیروان ما هستند.

  به گفته جعفری انتظارفرج بزرگترین فرج برای مسلمانان است و انسان منتظر کسی است که از وضع موجود ناراحت و برای تغییر وضع موجود تلاش می کند.

آخرین سخنران همایش حجت الاسلام والمسلمین حاج سید حسن فاضل زاده بود که  باید پیرامون جایگاه مهدویت در عصر غیبت سخن می گفت، اما ایشان بخاطر طولانی شدن محفل با دعائیه به همایش خاتمه داد.

      قابل یاد آوری اینکه: در این همایش گروههای تواشح مجمع فرهنگی بقیت الله(عج) و مدرسه دینی حضرت نرگس(س) با اجرای تواشح مولودی به زیبایی برنامه ها افزودند و در پایان با پذیرایی از شرکت کنندگاان صورت گرفت.

گزارشگر: سید رضا احسانی

عصر انتظار و یژه نیمه شعبان