نمایش نوار ابزار

وجيبه دینی تمام مسلمانان جهان است تا در روز جهانی قدس شرکت کنند

شنبه ۵ سنبله ۱۳۹۰

  حجت الاسلام والمسلمين سيد جعفرعادلي حسيني معاون بنياد فرهنگي تبليغاتي پيامبراعظم(ص) در مصاحبه یی اختصاصی با خبرگزاری صدای افغان(آوا) در رابطه با تاريخچه حمايت ازمردم فلسطين در افغانستان گفت: پيشينه تاريخي حمایت از قدس شریف در افغانستان، بر می گردد به سال 1327 خورشیدی (1948 میلادی) زمانی که رژیم غاصب اسرائيل سرزمين فلسطين را اشغال كرد.

به گفته وي، در عکس العمل به اشغال فلسطین توسط اسرائیلی ها، كميته دفاع از مردم فلسطين و قدس شریف در تكيه خانه ميراكبرآغا درچنداول شهرکابل ایجاد گردید.

آقای عادلی گفت: در رأس کمیته دفاع از مردم مظلوم فلسطین، شهيد بزرگوار و دانشمند مشهور كشور، استاد ميرعلي اكبرشعاع بود.

او تصريح كرد: استاد ميرعلي اكبرشعاع، ضمن ایجاد كميته دفاع از قدس و حمایت از مردم مظلوم فلسطين، با همکاری مردم وجوه نقدی را برای کمک به مردم مسلمان فلسطین جمع آوری کرد.

به گفته وی، علامه سيد اسماعيل بلخي نيز عضو همين كميته بود، آنان اولین تجمع خویش را در دفاع از فلسطین در پل خشتي كابل راه اندازی کردند که مردم مسلمان افغانستان اعم از اهل تشيع و تسنن در آن شرکت داشتند.

آقاي عادلی اضافه كرد: علامه سيد اسماعيل بلخي، در این گردهمایی سخنراني حماسی و پرشوری کرد، يكي از سخنان علامه بلخي به مردم فلسطين و كشورهاي عرب اين بود که شما تنها نيستيد و مردم مسلمان افغانستان پشتيباني خود را از شما اعلام و تنفر و انزجار خود را نسبت به رژيم غاصب اسرائيل اعلام مي دارند.

همچنین در این گردهمایی مولانا عطاالله فیضانی يكتن ازعلماي اهل سنت به ایراد سخنرانی پرداخت و پشتیبانی دانشمندان و ساير مردم افغانستان را به صورت رسمي در حمايت از قدس اعلام کرد.

به گفته آقای عادلی، اولین كمك نقدي از تکیه خانه میراکبرآغا واقع در چنداول، به مردم فلسطین انجام شد.

منشی شورای اخوت اسلامی خاطرنشان ساخت: در دهه پنجاه حضرت آیت الله العظمی واعظ شهید در بیانیه ها و با نشر مطالب راجع به فلسطین و جنایات اسرائیل در مجله برهان اعلان موضع گیری نمود؛ درسال 1352 بازهم جمعی ازعلماي افغانستان، از جمله علامه شهید میرعلی احمد، علامه شهيد ناصر و علامه شهید مصباح تجمعی را برپا کردند، با اهداء خون و ارسال نامه به سران کشورهای اسلامی  و اعلام حمایت خویش را از مردم مظلوم فلسطین اعلام کردند.

معاون بنياد فرهنگي پیامبر اعظم(ص) گفت: علمای برجسته ی افغانستان درسال 1352 نامه ی مشترك به كشورهاي عربي چون ليبيا، عربستان سعودي، مصر، سودان، يمن و شخصيت های معروف آن زمان كه در كشورهاي عربي تاثيرگزار بودند فرستادند و به آنها وانمود کردند كه از قضيه فلسطين غافل نباشند و از مردم فلسطين دفاع نمایند. علمای افغانستان با تاکید به کشور های عربی گفتند که دفاع ازفلسطين وظيفه شماست و اگردفاع نكنيد اين ذلت براي هميشه خواهد ماند و نام شما در تاريخ به عنوان لكه ننگ درجهان اسلام باقي خواهد ماند.

به گفته آقای عادلی، بعد ازسال 1358 حضرت امام خميني(ره) درجمعی ازمردم قم سخنراني نموده و موضوع حمایت از مردم مظلوم فلسطين و دفاع از قدس شریف را مطرح کردند. ایشان آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را به نام روزجهاني قدس، دفاع ازمردم فلسطين و اظهارانزجار و تنفر نسبت به صهيونيزم و اسرائيل غاصب اعلام کردند.

بعد از اینکه حضرت امام خمینی(ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز جهانی قدس اعلام کرد از آن به بعد با تبعيت از فرمان حضرت امام خميني(ره) روزجهاني قدس در افغانستان کماکان تجلیل مي شد اما در چند سال اخیر به صورت گسترده تجلیل می شود.

سید جعفر عادلی می گوید: روزجهانی قدس در افغانستان امسال نسبت به سالهاي گذشته متفاوت تر تجلیل خواهد شد، چرا که قرار است نهادهاي همسو و ارزشگرای زیادی درروزجهاني قدس شركت نمايند.

به گفته وی، شوراي اخوت اسلامي افغانستان گزارش داده است كه تعداد نهادهايی كه تا هنوز آمادگی اشتراک شان در مراسم تجلیل از روز جهانی قدس اعلام کرده به 30 نهاد فرهنگی، اجتماعی و مردمی مي رسد.

آقاي عادلی از تمام مردم افغانستان خواست تا در روزجهاني قدس فعالانه و عاشقانه شركت نمايند و پشتيباني همه جانبۀ خود را ازمردم مظلوم فلسطين كه سالهاست تحت شكنجه واذيت صیهونیست هاي غاصب واسرائيل قراردارند اعلام نموده و انزجارو تنفرشان را نسبت به رژيم غاصب اسرائيل واستكبارجهاني به سردمداري امريكائي جنايتكار اعلام نمايند.

وی گفت: اين وجيبه ملی تمام مسلمانان جهان است تا از اين روزتجليل نموده وخشم خود را نسبت به اشغالگران وزورگويان اظهاركنند ورژيم مزدور اسرائيل را محكوم نمايند.

منبع: خبرگزاری صدای افغان(آوا)

مطالب مشابه