نمایش نوار ابزار

کوثر النبی (پژوهشی در تاریخ افغانستان)

پنجشنبه ۲۲ میزان ۱۳۸۹

  افراد وخانواده‏هاى سادات در بين همه‏ى مذاهب وفرق اسلامى از احترام وموقعيت ويژه برخور دارند؛ گذشته از سفارش‏هاى قرآنى در باره‏ى رعايت احترام واداء حقوق ويژه ذوى‏القربى (سوره‏هاى، شورى آيه 23؛ اسراء آيه‏ى 26؛ انفال آيه‏ى 41) كه مورد قبول همه‏ى مذاهب اسلامى است؛ اين روحيه‏ى مردم دوستى، خدمت گذارى وفداكارى خود سادات بوده است كه اعتماد ومحبّت عمومى را جلب كرده وآن‏ها را قابل احترام نموده است. در گوشه و كنار دنيا اكثرا تشكيلات و سازمان‏هاى مهم اجتماعى، فرهنگى، سياسى ومذهبى فراوانى وجود دارد كه در رأس آن يك «سيّد» قرار دارد.

يكى از پيامد هاى اجتماعى ظهور اسلام، شكل‏گيرى طبقه‏ى به نام سادات در جامعه‏ى اسلامى بود؛ سادات همگام باگسترش اسلام در سرزمين‏هاى همانند: افغانستان، ايران، پاكستان، سوريه، عراق، لبنان، مصر، هند و … از شرق تا غرب عالم پراكنده شدند و به عنوان گروهى محترم و متنفّذ مورد توجه عموم قرار گرفتند.

تقريبا در تمام پنجاه وچند كشور اسلامى كمابيش خانواده‏هاى «سيّد» وجود دارند كه در طى قرون متمادى در آن جا سكونت گزيده‏اندکه آمار دقيقى از تعداد نفوس سادات در دست نيست. اما گفته مى‏شود كه جمعيت سادات در كشورمصر حدود هشت ميليون نفر، در عراق بيش از يك ميليون، در مراكش پنج ميليون، در افغانستان، ايران، اندونزیا، برونئى، پاكستان، مالزیا، يمن و هند نزديك بيست و سه ميليون نفر مى رسند. دربين آن‏ها علما و مراجع دينى، امراء و وزراء دولتى، افراد وشخصيت‏هاى برجسته‏ى علمی، سیاسی و اجتماعى وجوددارند.

افغانستان از جمله سرزمين هاى هست كه سادات از همان روزهاى نخستين ورود اسلام به منظور تبليغ از اين آيين به این کشور هجرت نمودند، آنان در شرايط سياسى، اجتماعى، اقتصادى ومذهبى دوره‏هاى مختلف تاريخ اين كشور تأثير فوق العاده شگرف نهاده‏اند.

دراين نوشتار ازباب براعت واستهلال سعى شده است مختصرى از تاريخ سادات افغانستان، زیر نام کوثرالنبی(پژوهشی درتاریخ افغانستان) از زمان و رود تاكنون بطور گذرا مورد توجه قرارگيرد، وازمجاهدت ها، نقش رهبرى و خدمات علمى، سياسى، اجتماعى و دينى سادات عظيم الشأن يادى به ميان آيد.

هرگاه به تاریخ افغانستان نظر اندازی شود، این کشور دارای موقعیت مناسب جغرافیایی و اهمیت سوق الجیشی در طول تاریخ خود بوده ونقش بارز را در حیات سیاسی و انکشاف فرهنگ آسیا میانه بازی نموده است و از لحاظ موقف جغرافیایی حیثیت چهار راهی را میان شهرهای با عظمت و پیشرفت دنیای قدیم و قرون وسطی دارا بوده و نخستین کانون تمدن در آسیا میانه محسوب می شود؛ افغانستان در طول تاریخ بنام های آریانا، خراسان و اکنون بنام جمهوری اسلامی افغانستان یاد می شود.

اکنون کشور اسلامی افغانستان دارای 34 ولایت  هست که  در هركدام از اين ولايات سادات محترم از زمان‏هاى گذشته مسئوليت‏هاى اسلامى و مذهبى را در مناطق مختلف این کشور ايفاء كرده و در نشر معارف دینی جان نثارى‏ و از خود گذشتگى نشان داده‏اند و در احياى تفكر اسلامى و دينى در برابر طاغوت‏هاى زمان جهاد و مبارزه چشمگيرى از طرق گوناگون نموده‏اند وسادات گرامی  با حضور فعال شان مكتب اسلام را احياء و زنده نگه داشته‏اند و امروز مسلمانان این سرزمین مرهون و مديون زحمات سرشار سادات بزرگوار مى‏باشند و تاريخ شاهد و گواه بر اين مطلب هست.

کتاب کوثرالنبی(پژوهشی در تاریخ سادات افغانستان) که حدود پنج سال قبل(1381 خورشیدی) با تیراژ دو هزار نسخه،  توسط نگارنده تحریر و انتشار یافته بود، امّا ديرى نپاييد كه نسخه‏هاى آن در بازار ناياب شد وبسیاری از محققين، اهل مطالعه و علاقمندان به تاریخ سادات تقاضاى تجديد چاپ آن را نمودند، از اين رو بايك بازنگرى، اطلاعات بیشتری، تحقیق گسترده تر و انکشاف ساختار جملات؛ چاپ کنونی را در خدمت خوانندگان محترم قرار دادم.

این نوشتار در حقیقت بیانگر حضور گستردۀ سادات در ابعاد مختلف می باشد که با خدمات، تلاش های مضاعف و همت های انسانی و اسلامی شان توانستند تا در ترویج و توسعه تفکر اسلامی نقشی بسزا ایفا نمایند.

همانگونه که مرسوم است ناشران، مؤلفان و مترجمان، هريك به تناسب كار خود و باتوجه به تحولات اوضاع مربوط به مطالب، در رابطه با مقطع زمانى چاپ جديد، مطالبى بنويسند. به همین جهت و به دلیل نیاز مبرم محققین و علاقمندان تاریخ سادات افغانستان اقدام به چاپ دوم این کتاب گردید، سعی و تلاش صورت گرفته تا به معرفی طوایف و مشاهیر سادات محترم که در چاپ اول کتاب کوثرالنبی ذکر نشده پرداخته شود.

اميد است که این نوشتار مورد استفاده عموم طبقات، به خصوص علاقمندان به تاريخ «سادات» قرار گيرد.

نویسنده:

سید جعفرعادلی«حسینی»

مطالب مشابه
دیدگاه ها