نمایش نوار ابزار

گفتمان؛ حكومت اسلامي و بيداري مسلمين

پنجشنبه ۲۷ دلو ۱۳۹۰

 نشست علمی، گفتمان انقلاب  اسلامي و بيداري مسلمين با موضوعات:

1. امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی

2. پیشگامان و داعیه داران نهضت های  اسلامی

3. علل و انگيزه بيداري اسلامي

4. نقش شهداء در بيداري اسلامي

  روز دو شنبه 24  دلو  1389 ساعت 2  تا 4 بعد  از ظهر در کابل مرکز بنیاد فرهنگی تبلیغی پیامبراعظم(ص) برگزار شد، این نشست علمی که با گردانندگی حجت الاسلام والمسملین شیخ محمدعلی فطری استاد دانشگاه و مدیر فرهنگی بنیاد پیش برده می شد، ابتداء حجت الاسلام والمسلمین سید جعفرعادلی«حسینی» ضمن خیر مقدم از حضور شخصیت های علمی، سیاسی و فرهنگی بیان کرد: یکی از نشست های علمی که در سال گذشته بمناسبت سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران تحت عنوان «حکومت اسلامی و امام خمینی(ره)» از سوی این بنیاد برگزار گردید و امسال نیز این دومین  نشست بمناسبت سی سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران  تحت عنوان «انقلاب اسلامی و بیداری مسلمین» برگزار است.

 سرپرست بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبراعظم در مورد بازشناسی انقلاب اسلامی افغانستان و ایران اظهار نمود: بدون تردید انقلاب اسلامی، عبارت است از حرکت از امت مسلمان در جهت تغییر نظام غیر اسلامی  بر اساس آموزه هاي دینی به منظور جايگزين نمودن نظامي مبتني بر اصول و احکام اسلامي؛ لذا سی سه و سال قبل دو انقلاب اسلامی و قیام مردمی همزمان علیه ظلم، استبداد و تجاوز قدرتهای بیگانه آغاز شد.

منشی شورای اخوت اسلامی در بخش دیگر از صحبت هایش گفت: 9 ماه پس از کودتای مارکسیستی که علمای افغانستان مردم را به قیام و جهاد دعوت نمود که این حرکت مردمی با خشونت رژیم کمونیستی سرکوب و علماء‌ دسته جمعی زندان و قتل عام شدند، در چنین شرایطی انقلاب اسلامی ایران به زعامت ابرمرد تاریخ معاصر، مرجع دینی حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(ره) که با تکیه براصول و آموزهای دینی و پشتوانه توده های مردمی به پیروزی رسید.

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران امام خمینی به عنوان مهم‌ترین شاخصه انقلاب اسلامی بر اتحاد امت اسلام تاکید داشتند. ایشان بازپروری اعتماد به نفس و خودباوری در میان مسلمانان جهان و تلاش آنها برای مبارزه با بی‌عدالتی را اساس نهضت اسلامی برمی‌شمردند. مطابق فرمایش امام خمینی: «صادر کردن انقلاب به معنی آن است که مردم کشورها باید بیدار شوند و برای نجات خود از گرفتاری و بدبختی حرکت کنند»

یا اینکه آن مجتهد انقلابی و یگانه رهبر مستضعفین در عصر حاضر می فرماید: «وصیت من به ملتهای کشور های اسلامی است که انتظار نداشته باشید که از خارج کسی به شما در رسیدن به هدف که آن اسلام و پیاده کردن احکام اسلام است کمک کند، خود باید به این امر حیاتی که آزادی و استقلال را تحقق می بخشد قیام کنید.»

 حجت الاسلام عادلی حسینی در مورد همفکری و همکاری علمای اسلامی افغانستان و ایران در مبارزه با طاغوت و قدرتهای متجاوز بیگانگان گفت: پس از کشف حجاب و قیام مشهور مسجد گوهرشاد مشهد و تبعید مرحوم علامه شیخ محمد تقی بهلول به این کشور، دعوت مرحوم کافی در کابل توسط آیت الله العظمی واعظ شهید و دهها شخصیت های علمی از کشور ایران، مبارزان انقلاب اسلامی نیز قبل از پیروزی وارد افغانستان گردیدند و با همکاری علمای این کشور تلاشهای پیگیری نمودند. شهيد محمد منتظري سفرهايي به افغانستان،  لبنان، هند و… داشت، ایشان سال 1347 همراه فرزند شهید آیت الله ربانی شیرازی وارد افغانستان می شوند، مدتی در وزارت داخله افغانستان بعنوان زندانی سیاسی می باشند، با اطلاع یافتن عده ای از علمای این کشور، آنها مورد حمایت علمای کابل قرار می گیرند و با همكاري علماء‌، مخصوصا حضرت آیت الله شهید میرعلی احمد عالم و علامه شهید سید عبدالحمید ناصر برای آنان پاسپورت می گیرند و زمینه مسافرت های شهید منتظری در سایر کشورها  فراهم می گردد، شهید منتظری با علمای کابل جلسات متعددی داشتند و جرقه هاي اين حركت هاي مذهبي و انقلابي كه در افغانستان و سایر کشورهای اسلامی انجام مي‌شد و در نجف و قم توسط مراجع و بزرگان، مخصوصا حضرت امام خمینی(ره) شكل گرفت.

  حجت الاسلام والمسلمین موسوی مبلغ معاون مرکز فعالیت های سیاسی فرهنکی تبیان،  سید جمال الدین را به عنوان سردمدار اولین جریان بیداری اسلامی معرفی کرد و گفت که اندیشه های بیدار گرانه سید جمال، موجی از حرکت های اجتماعی برای حاکمیت دستورات قرآن و اسلام را میان جوامع اسلامی ایجاد نمود.
وی گفت: پس از سید جمال، شاگردان او از جمله محمد عبده که سمت ریاست الازهر مصر را نیز به عهده داشت، در تداوم جریان بیداری اسلامی نقش زیادی داشت و تفکرات سید جمال و محمد عبده، در آثار مکتوب رشید رضا به خوبی تبلور یافت.
معاون خبرگزاری صدای افغان(آوا)، سید قطب و حسن البنا را از دیگر شخصیت های جریان بیداری اسلامی عنوان کرد و گفت که حزب اخوان المسلمین، تحت تاثیر اندیشه های سید جمال و با هدف ایجاد تحول بنیادین در جوامع اسلامی به وجود آمد.
  حجت الاسلام موسوی مبلّغ، موج دوم جریان بیداری اسلامی را مرهون مجاهدت های حضرت امام خمینی(ره) دانست و گفت: تفاوت موج اول بیداری اسلامی که بنیانگذار آن سید جمال بود و موج دوم بیداری اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، در زیر ساخت های ایدئولوژیکی آنها می باشد.
وی افزود: آنچه که سید جمال و همفکران او به آن اعتقاد داشتند، اصلاح حکومت های موجود و پیاده کردن دستوارت اسلام در قالب همان حکومت ها بود، در حالیکه در در دیدگاه امام خمینی(ره) و همفکران او، خود حاکمان مسلط بر سرزمین های اسلامی به دلیل اینکه از مجرای مشروع دینی این مقام را در دست نگرفته بودند، صلاحیت اداره جوامع را نداشته و لذا باید حکومتی مبتنی بر دستورات دینی که شرع مقدس آن را تایید کند به جای آن حکام، زمام اداره امور مسلمین را به عهده می گرفتند.
معاون مرکز فعالیت های سیاسی فرهنکی تبیان تاکید کرد: در موج اول بیداری اسلامی، این فقها بودند که زیر سایه حاکمیت کار می کردند، اما در تئوری حکومتی که در موج دوم بیداری و توسط امام راحل ارائه شد، این حکام هستند که باید تحت سایه فقها و علمای دینی کار کنند.
  حجت الاسلام والمسلمین موسوی مبلّغ، دلیل عدم توفیق موج اول بیداری اسلامی را در عدم ارائه یک الگوی حکومتی مناسب توسط آنها دانست و گفت: نهضت اسلامی امام خمینی(ره) به این دلیل به موفقیت رسید که توانست یک مدل موفق و قابل اجرای حکومتی که مشروعیت خود را نیز از دین گرفته باشد ارائه کند.
این عالم دینی، در بخش دیگری از سخنان خود، به نهضت اسلامی مردم مسلمان افغانستان که همزمان با نهضت اسلامی ایران آغاز شده بود اشاره کرده و بزرگانی همچون سید اسماعیل بلخی، سرور جویا، شعاع، نیازی و … را از بزرگان این جریان دانست و گفت که جریان بیداری اسلامی در افغانستانف نهایتا با جهاد ضد روسی پیوند خورد.
وی تاکید کرد: آنچه که موجب شد تا انقلاب اسلامی در ایران روز به روز قوی تر شده و با توان بیشتر به روند رو به رشد خود ادامه دهد، پایبندی سران نهضت به مبانی تفکر دینی می باشد. همان مبانی که پیامبر گرامی اسلام، قدرتمندی جامعه اسلامی را در گرو آن نی داند.
معاون خبرگزاری صدای افغان(آوا) خاطر نشان کرد: اگر نهضت اسلامی در افغانستان دچار افول و شکست گردید نیز عامل مهم آن، دور شدن از همان مبانی بود که نبی مکرم اسلام(ص) آن ها را برای جامعه ضروری می دانست.
وی در بخش پایانی سخنان خود، انقلاب های اخیر در کشورهای اسلامی را الگو پذیری طرفداران موج اول بیداری اسلامی از موج دوم آن دانست و گفت: همان گونه که موج دوم جریان بیداری اسلامی در سایه فقه سیاسی اسلام ، در راستای ایجاد یک ساختار حکومتی دینی تلاش کرد، جریانهای متاثر از حرکت سید جمال در کشورهای عربی نیز با استفاده از این الگو، در یک انقلاب جدید، اقدام به سرنگون کردن نظام های نا مشروع کرده و تلاش می کنند تا حکومت هایی دینی در کشورهای خود ایجاد نمایند.
  در ادامه این همایش مولوی محمد مختار مفلح رهبر نهضت اسلامی افغانستان نیز طی سخنانی، گفت:امروز ما یکی از بزرگترین حادثه جهان را به رسم سالگشت تجلیل می نمائیم !پیروزی انقلاب اسلامی یکی از واقعییتهای مهمی است که در جهان اتفاق افتاده و چهره سیاسی و جغرافیایی دنیا را تغییر داده است .
مولوی مفلح افزود:انقلاب اسلامی ایران را به سان سدی استوار و صخره های پولادین باید دانست که در برابر دیو استعمار قد علم کرده است و با شجاعت به خواسته های استعمارگران غرب جواب رد داده است.
وی ادامه داد:آنچه مهم است اینست که ما باید بدانیم که ملت مومن افغانستان و ایران دو کشوری هستند با یک سرنوشت ،دو پیکری هستند با یک روح ،دو لباسی اند بر یک تن .
مفلح ادامه داد: ما افتخار می کنیم که بسان ملتی با افتخاردر شکستن امپراطوری سرخ نام و کارنامه ما در تاریخ ثبت است ،همچنین به ملتی باور داریم که در بیرون راندن پای استعمار سیاه از منطقه کار نامه ای به یاد ماندنی از خود بر جای گذاشته است.
  حجت الاسلام والمسلمین شیخ یوسف واعظی وزیر مشاور و عضو شورای اخوت اسلامی  در ادامه با تشکر از شرکت علماء و مردم در این مجلس نقش محوری امام(ره) در پیروزی این انقلاب بسیار موثر دانست و اذعان داشت انقلاب اسلامی در جهان بی نظیر است و ما با پیروی از این انقلاب می توانیم به بهترین مدارج انقلابی برسیم.

ایشان در مورد انقلاب اسلامی و امام خمنی(ره) با ذکر خاطرات از دوران مبارزات امام(ره) در عراق و ایران با دعائیه این نشست خاتمه یافت.

مطالب مشابه