نمایش نوار ابزار

یادی از فرمانده جهاد، شهید غلام نبی مشتاق

جمعه ۲۷ حوت ۱۳۹۵

بعد از ظهر سه شنبه ۲۴ حوت ۱۳۹۵ خورشیدی تلویزیون تمدن با حضور این جانب، سید نعیم احمدی و سید نبی الله سادات فخری زاده، با گردانندگی محمد رضا فیاض در برنامه ساعت سیاسی بمناسبت فرا رسیدن بیست و هفتمین سالگرد شهادت فرمانده جهاد شهید غلام نبی مشتاق میهمان بودیم.

برای سه میهمان ۳۵ دقیقه توسط تهیه و اجراکننده برنامه در نظر گرفته شده بود، در این فرصت سوالات ذیل طرح شد:

– معرفی شهید مشتاق برای نسل جوان

– چه چیزی باعث شد که شهید مشتاق با آغاز جهاد به امکانات مادی دنیا پشت کرد؟

– شهید مشتاق از فرماندهان اهل فکر بود، این ویژگی شخصیتی، چقدر وی را نسبت به سایر فرماندهان دیگر جهادی برجسته و ممتاز ساخت؟

– مهم ترین ویژگی های شهید مشتاق در عرصه کارهای فرهنگی و آموزشی و شمه ای از دستاوردهای او توضیح داده شود

– شهید مشتاق چگونه اهمیت و ضرورت جهاد فرهنگی را دریافته بود؟

– شهید مشتاق در عرصه مبارزات مسلحانه چه امتیازاتی نسبت به سایر مجاهدین داشت؟

– شهید مشتاق در  میدان جنگ از چه شیوه های مبارزاتی استفاده می کرد؟

– در پایان نشست، بیان خاطره ای از شهید مشتاق…

در این نشست دو سئوال مربوط نگارنده بود؛

  1. شهید مشتاق در خانواده ای متمول به دنیا آمد…
  2. یاد آوری شمه ای از جهاد مسلحانه …

بخاطر کمی وقت در برنامه به نکات که اشاره نگردیده قابل یاد آوری می دانم:

–  بعنوان پیشگفتار به پاسخ اولین سوال مجری گفتم؛ از تلویزیون تمدن بعنوان یک رسانه ای ارزشگرا، بیش از این انتظار می رفت که در باره شهداء اینگونه نشست ها در باره شهید مشتاق و سایر شهداء زود تر و بیشتر از این باید مورد توجه قرار می گرفت، زیرا حزب حرکت اسلامی  و بزرگان آن مدیون و مرهون خون شهدا همانند؛ استاد مبشر، سید ابراهیم شاه حسینی، داکترعلیشاه توری، سید اسدالله مسرور، سید ابوالحسن رفیع زاده، فهیمی بامیانی، حاجی معلم غزنی، کاشفی مزار و… هستند.

– یاد آوری از سخنرانی شهید مشتاق در قم نمودم و اشتباها کنگره حزب را در سال ۱۳۶۶ خورشیدی یاد آور شدم، آن را اصلاح نموده، کنگره نامبرده در سال ۱۳۶۷ خورشیدی در قم برگزار و شهید مشتاق در حضور بزرگان و از جمله آیت الله محسنی درد دلها، شکوه و گلایه های فراوانی داشت، او در بخش از صحبت هایش با ذکر نام برخی مجاهدین حرکت اسلامی که در مناطق مرکزی توسط سازمان نصر ترور و به قتل رسیدند، از علما و رهبری حزب خواستند تا در برابر جنگهای تحمیلی داخلی موضع روشن ارائه نمایند و در غیر آن عواقب خطرناک آن را در آینده پاسخگو باشند.

– شمه ای از جهاد مسلحانه…، گفتم حرکت اسلامی در بسیار از ولایات(۲۱ ولایت کشور) پایگاه نظامی داشت و علیه روسها و حکومت دست نشانده آنها در مناطق مختلف، مخصوصا در شهر کابل مبارزه نمودند و یاد آوری از مستندات خبرنگاران غربی و اروپایی گردید.

این نکته را باید اضافه نمایم که گزارش جان سِمپسون خبرنگار بی بی سی و برجسته خواندن نقش مبارزاتی شورای ولایتی حزب حرکت اسلامی به رهبری مرحوم آقای انوری نسبت به احزاب مقیم پیشاور برای جامعه تشیع موثر واقع و زمینه ای اولین و مهم ترین سفر رسمی آیت الله محسنی رهبر وقت حرکت اسلامی در ارتباط جهاد افغانستان به اروپاه و غرب فراهم گردیده و این حزب به شهرت جهانی رسید و در حقیقت همه مدیون و مرهون شورای ولایتی کابل هستند.

لینگ های مصاحبه با تلویزیون تمدن:

https://www.youtube.com/watch?v=5w0Gwr2Nuno

https://www.youtube.com/watch?v=jP7vJYcQYg4

مطالب مشابه