نمایش نوار ابزار

معرفی مراکز دینی و فرهنگی تشیع افغانستان

پنجشنبه ۲۳ اسد ۱۳۹۳

(3)  مدرسه علمیه و مسجد جامعه محمدیه

 شهید حضرت آیت الله سید محمد سرور واعظ(ره) در سال 1347 خورشیدی بعد از رها شدن از زندان(یعنی از سال 1340 تا 1344 شهید آیت الله واعظ در زندان‌های دهمزنگ کابل و غزنی گذرانید)، براى ايجاد پايگاه مستحكم علمی و  فرهنگى اقدام به ساختن بزرگ‌ترین حوزه علميه تشيع در افغانستان كرد و مجهزترین پايگاه فرهنگى و اجتماعى براى ترويج و تبليغ فرهنگ و معارف اهل بيت(ع) تأسيس نمود.

حوزه مباركه‏ ى محمديه با ساختمان بسيار زيبا و كم نظير، با بهترين معمارى اسلامى و افغانى در دو طبقه با 32 اطاق مسكونى و سه سالن تدريس و مسجدى بسيار بزرگ با گنجايش 2000 نمازگزار و 5000 نفر براى استماع سخنرانى و جايگاه بانوان با گنجايش 3000 نفر و كتابخانه‏ى با داشتن یک صد هزار جلد كتاب و داروخانه براى عرضه ‏ى داروى مجانى براى طلاب و محرومين، بدست مبارك حضرت آيت‏اللّه واعظ(ره)  اعمال گرديد.

در روز افتتاح اين حوزه‏ ى بى‏ بديل از تمامى علماء و فرهنگيان و سياسيون و مقامات كشورى و لشگرى دعوت به عمل آمد. بزرگانى از علماء اهل سنت و اهل تشيع در اين مجلس افتتاحيه سخنرانى نمودند كه از آن جمله مى‏توان به سخنرانى تاريخى عالم مجاهد مرحوم سید اسماعیل بلخى، شهید مولانا حضرت ابراهیم مجددى و شهید خان مولوی اشاره نمود و محفل آن روز با دعاى ملكوتى مرحوم آیت الله حجت(ره) ختم گرديد. در اين حوزه براى اولين بار به تمامى طلاب تحت پوشش شهريه‏ى كافى پرداخت مى‏گرديد و همچنین نماز عبادى و سیاسی جمعه براى اولين بار در تاريخ تشيع به امامت سرور و سالار شهدا روحانیت افغانستان حضرت آيت ‏اللّه واعظ شهید(ره) اقامه مى‏گرديد.

این مجتمع علمی و فرهنگی واقع در منطقه جمال مینه(تپه سلام) پایتخت کشور قرار دارد و هم اکنون مدیریت آن به عهده حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین واعظ زاده یکی از فرزندان حضرت آیت الله واعظ شهید می باشد.

تهیه کننده: سید جعفرعادلی«حسینی»

مطالب مشابه